18 października prasa brytyjska, bazując na źródłach amerykańskich, poinformowała, że Katar wycofał się z planowanego zakupu trzech odrzutowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-7 Wedgetail.
Wstępna deklaracja zakupu powyższych maszyn została upubliczniona w czasie salonu obronnego DIMDEX 2014. W kolejnych latach toczyły się negocjacje pomiędzy producentem oraz władzami Kataru, potencjalnie kontrakt mógł mieć wartość około 2 mld dolarów. Według koncepcji E-7, obok wielozadaniowego okrętu desantowego zamówionego we Włoszech miały stanowić główny element systemu wczesnego ostrzegania i dowodzenia dla lokalnych sił zbrojnych.
Rezygnacja z zakupu samolotów E-7 Wedgetail może otworzyć drogę do ponownego wyboru spośród konstrukcji obecnych na rynku – wśród potencjalnych dostawców można wymienić koncerny Saab (GlobalEye) oraz Northrop Grumman (E-2D Hawkeye). Nie można wykluczyć także próby wznowienia negocjacji z Boeingiem, a także pozostanie wyłącznie przy platformie morskiej.
Obecnie Boeing E-7 Wedgetail są eksploatowane w Turcji, Australii oraz Republice Korei. Dodatkowo producent prowadzi negocjacje z Wielką Brytanią, która chce kupić E-7 w celu zastąpienia obecnie eksploatowanych E-3D Sentry.
(ŁP) | Foto: RAAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu