Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejne odmiany nowych wojskowych ciężarówek Tatra Force

Wizja czteroosiowego podwozia Force 8×8 trzeciego pokolenia z zabudową w postaci cysterny paliwowej typu CN 19A. Rys. Tatra

W czerwcu tego roku, najpierw 5 czerwca, podczas pierwszej prezentacji cywilnej gamy Phoenix najnowszej generacji, później w trakcie paryskiego salonu Eurosatory, należąca do Czechoslovak Group, firma Tatra Trucks a.s. ujawniła pierwszego wojskowego przedstawiciele serii Force trzeciego pokolenia.

Był to pojazd w odmianie podstawowej, trzyosiowej, z długą kabiną i tradycyjną skrzynią ładunkową. Z kolei 26 listopada czeska firma opublikowała grafiki prezentujące kolejne przygotowywane odmiany wojskowe. Będą to:

  • wariant cysterny paliwowej na czteroosiowym podwoziu Force 8×8 z zabudową typu CN 19A czeskiej firmy KOBIT, spol. s r.o. Zabudowa o pojemności 19 000 litrów służyć ma głównie do transportu i krótkotrwałego przechowywania oleju napędowego lub innych paliw F-34 zgodnych z normą NATO STANAG 3747;
  • wariant cysterny paliwowej na dwuoosiowym podwoziu Force 4×4, z nadwoziem o pojemności 6000 litrów, oznaczonym CN 6 A, także pochodzącym z firmy KOBIT, spol. s r.o. Analogicznie jak większe nadwozie, to również przeznaczono do dozowania i transportu oleju napędowego, lekkiego oleju opałowego lub innych paliw F-34. W tej kompletacji samochód przeznaczony został przede wszystkim do tankowania statków powietrznych, wozów bojowych i pojazdów logistycznych w terenie;
  • ciężki transporter wsparcia logistycznego z systemem załadunkowym LHS – Force 8×8 LHS. System LHS przeznaczono do obsługi kontenerów towarowych ISO 668 seria 1, platform NATO STANAG 2413 i powiązanych modułów. Wysokość pojazdu kontenerowego ISO1C lub ISO1CC nie przekracza 4 m, aby spełnić europejskie przepisy drogowe;
  • ciężki transporter wsparcia logistycznego typu cargo/platforma, na czteroosiowym podwoziu Force 8×8, z tradycyjną skrzynią ładunkową z opończą. Ciężarówki logistyczne tego rodzaju zasadniczo przewożą palety, zaopatrzenie, amunicję albo żołnierzy.

Ciężki transporter wsparcia logistycznego z systemem załadunkowym LHS na podwoziu Force 8×8. System LHS przeznaczono m.in. do obsługi kontenerów towarowych ISO 668 seria 1 czy platform NATO STANAG 2413. Rys. Tatra

Wszystkie odmiany otrzymały długą kabinę, która w opcji może być zamieniona – na już dostępną na rynku cywilnym wydłużoną, załogową, czterodrzwiową, a także pojedyncze ogumienie, co zwiększa zdolności terenowe.

Samochody nowej, trzeciej generacji Force wykorzystują nowoczesną elektronikę pokładową i cechuje się wysoką tzw. wszechstronnością aplikacyjną, w tym zmiennością przy dostosowywaniu do potencjalnego wykonywania szeregu odmiennych zastosowań wojskowych oraz ratowniczych. Pomocna w tym okazuje się m.in. możliwość konfigurowania licznych docelowych wykonań samochodów, różniących się nie tylko liczbą osi i ewentualnie założeniem z tyłu bliźniaczego ogumienia, ale też zestawieniem głównych składowych układu napędowego. Dostępne są bowiem różne konfiguracje silników (Tatra – chłodzone powietrzem, Cummins i Caterpillar – chłodzone cieczą) oraz skrzynie biegów (Tatra – zautomatyzowane, mechaniczne, ZF i Allison – automatyczne). Poza tym standardowo konfiguracje napędu 4×4, 6×6 i 8×8 z czasem mają uzupełnić terenowe wersje wieloosiowe – pięcio- i sześcioosiowe.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc