18 listopada stocznia National Steel and Shipbuilding Company w Norfolk przekazała US Navy lotniskowiec atomowy USS George H. W. Bush (CVN 77). Okręt ten zakończył trwający 10 miesięcy planowany remont połączony z ograniczoną modernizacją tzw. PIA (Planned Incremental Availability).
Lotniskowiec ten, będący dziesiątym i zarazem ostatnim okrętem typu Nimitz, zakończył z wynikiem pozytywnym próby zdawczo-odbiorcze w weekend poprzedzający jego zdanie US Navy. Zrealizowano je u wybrzeży stanu Wirginia. Okręt do stoczni wszedł 11 stycznia, cumując przy nabrzeżu Super Pier 5N, choć - co istotne - przygotowania na pokładzie zainicjowano już w sierpniu 2023 roku, gdy okręt przebywał jeszcze w bazie morskiej w Norfolk (przy nabrzeżu Pier 12N), a pracowników National Steel and Shipbuilding Company wspierali koledzy ze stoczni marynarki wojennej Puget Sound Naval Shipyard and Intermediate Maintenance Facility. Prace sfinansowane zostały w ramach, podpisanego 29 listopada ubiegłego roku, aneksu do umowy, jaką dowództwo NAVSEA zawarło z koncernem NASSCO w 2016 roku, która obejmowała wszelkie prace realizowane na pokładzie CVN 77 w okresie od lipca 2016 do grudnia 2023 roku (oryginalna wartość kontraktu wynosiła 518,6 mln USD, podczas gdy aneks zwiększył ją o kolejne 27 mln USD).
Poza przeglądem i remontem najważniejszych systemów ogólnookrętowych na pokładzie zainstalowano m.in. łącze danych taktycznej sieci danych NTCDL (Network Tactical Common Data Link), które umożliwi jednoczesne odbieranie i transmitowanie, danych wywiadowczych oraz rozpoznawczych w czasie rzeczywistym. Sieć ta umożliwia także wymianę informacji z innymi jednostkami w kwestii panującej w rejonie sytuacji taktycznej.
George H. W. Bush jest drugim okrętem tej klasy, przy którego PIA wykorzystano nowe podejście do kwestii tak szerokiego spektrum prac. W tym celu wykorzystano centrum operacyjne zainstalowane tymczasowo na nabrzeżu tzw. OCC (Operations Control Center), którego celem była koordynacja wszystkich realizowanych i zaplanowanych prac. Pierwszym, którego PIA wspierane było przez centrum operacyjne, był USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69), który remont zakończył w 2022 roku.
Zakończony obecnie remont jest zarazem trzecim jakim George H. W. Bush przeszedł w trakcie swojej służby operacyjnej (trwa ona od 10 stycznia 2009 roku). Pierwsze Planned Incremental Availability zrealizowano w 2012 roku (trwał wówczas sześć miesięcy), podczas gdy kolejny, dłuższy o dwa miesiące, wykonano w 2016 roku.
W chwili obecnej US Navy utrzymuje wysoki stan ukompletowania swoich sił uderzeniowych. W kampanii znajduje się bowiem 9 z 11 posiadanych superlotniskowców. W stoczni Newport News w Norfolk, na pracach związanych z wymianą prętów paliwowych i kompleksowym przeglądzie tzw. RCOH (Refueling and Complex Overhaul), od 7 maja 2021 roku przebywa obecnie jedynie John C. Stennis (CVN 74) tego samego typu (jego powrót do linii planowany jest na 2025 rok). Pozostałe okręty, w chwili pisania niniejszego tekstu znajdowały się w następujących lokacjach: w bazie morskiej w Norfolk poza USS George H.W. Bush był także Dwight D. Eisenhower (CVN 69) oraz USS Gerald R. Ford (CVN 78) typu Gerald R. Ford; w bazie morskiej w San Diego znajdowały się z kolei USS Carl Vinson (CVN 70) oraz Theodore Roosevelt (CVN 71), podczas gdy na wodach w pobliżu wybrzeża stanu Kalifornia manewrowały dwa kolejne okręty tej klasy tj. USS Nimitz (CVN 68) i George Washington (CVN 73); w znajdującej się na tym samym wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych stoczni Puget Sound Naval Shipyard przebywa Ronald Reagan (CVN 76). Dwa ostatnie lotniskowce operują na wodach Zatoki Biskajskiej (USS Harry S. Truman CVN 75) oraz Oceanie Indyjskim (Abraham Lincoln CVN 72).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu