Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Euronaval 2024 – prezentacja włoskich fregat typu FREMM EVO

Model fregaty rakietowej FREMM EVO. Fot. Andrzej Nitka

Podczas odbywających się w Paryżu międzynarodowych targów morskich Euronaval 2024 włoski koncern Fincantieri po raz pierwszy zaprezentował model fregaty rakietowej typu FREMM EVO (Evolution) przeznaczonej dla włoskiej floty (Marina Militare).

Kontrakt o wartości ok. 1,5 mld EUR na budowę dwóch zmodyfikowanych fregat typu FREMM został podpisany 31 lipca br. w Rzymie. Umowa ta została zawarta pomiędzy europejską Organizacją Współpracy i Kooperacji w Dziedzinie Uzbrojenia (OCCAR – Organisation Conjointe de Cooperation sur l’Armement), która reprezentowała włoski rząd, a spółką joint venture Orizzonte Sistemi Navali (OSN), w której swoje udziały mają włoskie koncerny zbrojeniowe Fincantieri i Leonardo. Do Fincantieri odpowiadającej za budowę jednostek trafić ma ok. 690 mln EUR a do Leonardo, który dostarczy wyposażenie elektroniczne i częściowo uzbrojenie wpłynie kwota ok. 415 mln EUR.

Obie fregaty zostaną zbudowane w należących do Fincantieri stoczniach w Riva Trigoso i Muggiano działających jako Integrated Naval Shipyard, w których zbudowane zostały wszystkie włoskie jednostki tego typu. Pierwszy FREMM EVO ma zostać przekazana w czerwcu 2029 r., a drugi rok później. Należy w związku z tym spodziewać, że położenie stępki pod budowę nowej fregaty odbędzie się w pierwszej połowie 2025 r.

Najnowsze włoskie FREMM-y powstaną w ramach wieloletniego programu „Projektowanie, rozwój i zakup 2 jednostek morskich typu fregata FREMM nowej generacji (EVO)”. Jego koszt oszacowano na 2 mld EUR z czego do 2025 r. ma być wydatkowanych 60 mln przeznaczonych na badania wykonalności i ograniczenia ryzyka. Pozostałe 1,940 mld EUR ma zostać rozdysponowane po podpisaniu umów z wykonawcami. Cały program, wliczając w to wsparcie eksploatacji ma zakończyć się do 2040.

Okręty typu FREMM EVO stanowią kolejny etap rozwoju włoskich fregat typu FREMM, w którym wykorzystane zostaną najnowsze rozwiązania techniczne mające na celu poprawę ich zdolności operacyjnych. Jednostki te otrzymają zmodernizowane systemy zarządzania walką, urządzenia obserwacji technicznej, walki elektronicznej oraz łączności, a także zmodyfikowane uzbrojenie artyleryjskie i rakietowe.

Fot. Andrzej Nitka

Głównym elementem wyróżniającym FREMM EVO od dotychczasowych jednostek tego typu jest modyfikacja nadbudówki. Zaprojektowana została ona z wykorzystaniem rozwiązań stworzonych dla wielozadaniowych patrolowców pełnomorskich (w rzeczywistości fregat) typu PPA oraz wielozadaniowego okrętu desantowego Trieste. Będzie ona składać się z dwóch osobnych części, tak aby lepiej rozłożyć ciężar nowego systemu radarowego w postaci dwuzakresowego wielozadaniowego radaru Leonardo Kronos Dual Band. Łącznie okręty te posiadać będą osiem anten ścianowych, z których cztery pracują w paśmie C (Kronos Quad 3000), a cztery kolejne w paśmie X (Kronos StarFire 3000).

Ten nowoczesny system radarowy wykorzystujący anteny z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) ma umożliwić FREMM EVO jednoczesne prowadzenie detekcji, śledzenie wykrytych celów, naprowadzanie własnych rakiet, kierowanie ogniem a nawet przeciwdziałanie elektroniczne we wszystkich kierunkach. Dzięki temu jednostki te będą zdolne do zwalczania wszelkich zagrożeń powietrznych, w tym pocisków przeciwokrętowych i manewrujących a także rakiet balistycznych.

Pozostałe wyposażanie elektroniczne oraz uzbrojenie ma odpowiadać zastosowanemu na włoskich okrętach typu FREMM w wersji zwalczania okrętów podwodnych. Przewidziano jednak pewne modyfikacje obejmujące zastosowanie sytemu dowodzenia i zarządzania walką SADOC Mk 4, uzupełnienie zestawu rakiet przeciwlotniczych o nowo opracowane pociski przeznaczone do zwalczania rakiet balistycznych MBDA Aster 30 B1 NT. Na pokładach tych okrętów mają pojawić się również nowe pociski przeciwokrętowe MBDA Teseo Mk 2/E. Najmniejsze zmiany dotyczyć będą uzbrojenia artyleryjskiego. Jedyną zmianą ma być zastąpienie dwóch armat Leonardo OTO Melara 25 mm/80 przez dwa nowe zdalnie sterowane systemy artyleryjskie Leonardo Lionfish 30.

Aktualnie Marine Militare dysponuje ośmioma fregatami typu FREMM, po cztery w wersji wielozadaniowej i zwalczania okrętów podwodnych. W budowie znajdują dwie kolejne jednostki w nieco zmodyfikowanej wersji wielozadaniowej, które zastąpią dwa okręty tego typu sprzedane na początku obecnego dziesięciolecia do Egiptu. Tak więc docelowo włoska flota dysponować ma dwunastoma okrętami tego typu.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc