28 października międzynarodowa eskadra NATO Airborne Early Warning & Control Force poinformowała, że do bazy w Gelsenkirchen w Republice Federalnej Niemiec przebazowano pierwszy egzemplarz samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-3 Sentry, który przeszedł proces modernizacji w ramach programu FLEP.
FLEP (Final Lifetime Extension Programme) ma za zadanie umożliwić efektywne wykorzystanie posiadanej floty samolotów E-3 Sentry do 2035 roku. Prace przejdą wszystkie eksploatowane maszyny, czyli czternaście sztuk. W ramach FLEP, który ma zostać zrealizowany do końca 2026 roku, zmiany obejmują zwiększenie możliwości obliczeniowych komputerów pokładowych zamontowanych w przedziale operacyjnym, rozszerzenie zakresu możliwości układu łączności satelitarnej, montaż nowego wyposażenia kryptograficznego oraz dodatkowych radiostacji pracujących w trybie Have Quick. Dodatkowo operatorzy systemów misyjnych otrzymują nowe konsole. Poza wyposażeniem pokładowym, program obejmuje także modyfikację kluczowych elementów infrastruktury naziemnej (centrum treningowe oraz pomieszczenia planowania i ewaluacji misji).
Międzynarodowa eskadra NATO wyposażona w samoloty Boeing E-3 Sentry jest jednym z kluczowych elementów wczesnego ostrzegania i dowodzenia. Początkowo dysponowała osiemnastoma egzemplarzami, jednak w toku służby utracono jeden egzemplarz, a trzy kolejne wycofano już z eksploatacji (są zakonserwowane na składowisku AMARG w Stanach Zjednoczonych).
W listopadzie 2023 roku agencja NSPA ogłosiła, że w ramach pierwszej fazy programu wyboru następców, rekomendowała zakup sześciu egzemplarzy Boeing E-7A Wedgetail. Do czasu ich wdrożenia do eksploatacji, E-3 Sentry będą sukcesywnie wykorzystywane m.in. w przestrzeni powietrznej państw NATO – od czasu wybuchu pełnoskalowej wojny na Ukrainie, E-3 są częstymi gośćmi nad Polską czy Rumunią. W przypadku pierwszego z wymienionych państw, uzupełnieniem jest komponent narodowy składający się z dwóch samolotów Saab 340AEW Erieye.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu