Podczas odbywającego się w Paryżu, w dniach 4-7 listopada, Międzynarodowego Salon Euronaval 2024 europejski koncern Airbus zaprezentował model samolotu patrolowego bazowania lądowego A321MPA.
Model maszyny stanowi sygnał o gotowości Airbusa do realizacji programu budowy nowych maszyn tej klasy na potrzeby francuskiego lotnictwa morskiego. Dotychczas zrealizowano studium wykonalności, które było sfinansowane przez Dyrekcję Generalną ds. Uzbrojenia (DGA). Wyniki prac mogą zaowocować złożeniem formalnego zamówienia na kolejne etapy, a docelowo budowę i dostawę samolotów nowej generacji.
Ze względu na wymagania potencjalnego odbiorcy, szczegóły techniczne pozostają niejawne. Wiadomo, że żywotność konstrukcji oszacowano na 40 lat, a dzięki modułowej konstrukcji maszyna ma stanowić odpowiedź na zagrożenia pola walki przyszłości. W przypadku prezentowanego modelu rzucają się w oczy dwa elementy – zastosowanie ogonowego detektora anomalii magnetycznych MAD, a także proponowana przebudowa dolnej sekcji kadłuba, która ma stanowić główny przedział misyjny obejmujący komory na uzbrojenie oraz część wyposażenia specjalistycznego.
Co może zaskakiwać to fakt wykorzystania przez koncern Airbus jako bazy samolotu pasażerskiego A321XLR. Jest to najnowszy przedstawiciel wąskokadłubowej rodziny A320 – pierwszy lot prototypu odmiany cywilnej miał miejsce w czerwcu 2022 roku. Dzięki dodatkowym zbiornikom paliwa jego zasięg dochodzi do 7500 km.
Obecnie otwartym pozostaje pytanie o koszty. W przeszłości Francuzi zakładali realizację międzynarodowego programu MAWS, który umożliwiłby podział kosztów opracowania, badań i certyfikacji przy jednoczesnym stosunkowo dużym zamówieniu początkowym. Przy dominacji P-8A Poseidon (tylko w Europie zakupiony przez Wielką Brytanię, Norwegię oraz Republikę Federalną Niemiec) otwartym pytaniem pozostaje ekonomiczny sens projektu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu