28 sierpnia w zakładach korporacji Lockheed Martin w Fort Worth w stanie Teksas odbyła się uroczystość prezentacji pierwszego egzemplarza wielozadaniowego samolotu bojowego F-35A Husarz przeznaczonego dla polskiego lotnictwa wojskowego.
W powyższej uroczystości uczestniczyli przedstawiciele producenta oraz władz polskich i amerykańskich. Jednocześnie jest to ważne wydarzenie w historii programu – zatwierdzenie międzyrządowej umowy dotyczącej zakupu 32 samolotów tego typu miało miejsce 31 stycznia 2020 roku w Dęblinie.
Zgodnie z deklaracjami, dostawy samolotów rozpoczną się w grudniu 2024 roku. Maszyny mają reprezentować zmodyfikowany standard (TR-3 Block 4) pozwalający na szerokie wykorzystanie różnych typów uzbrojenia podwieszanego. Pierwsze F-35A Husarz trafią do bazy lotniczej Ebbing, która mieści się w pobliżu Fort Smith w stanie Arkansas. Tam mają być szkoleni polscy piloci oraz personel obsługi naziemnej – część szkolenia będzie także realizowane w Eglin na Florydzie. W kraju pierwsze F-35A Husarz pojawią się w 2026 roku, kiedy zakończona zostanie certyfikacja 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Druga eskadra będzie formowana w modernizowanej 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.
Spośród 32 zamówionych samolotów połowa będzie zmontowana w Fort Worth, a pozostałe w Europie – zakładach montażu ostatecznego we włoskim Cameri.
Jak wskazał Paweł Bejda, Sekretarz Stanu MON, chciałbym podkreślić, ze bardzo cenimy Stany Zjednoczone, jako silnego i wiarygodnego sojusznika i naszego głównego partnera w budowaniu zdolności obronnych. Wsparcie, jakie otrzymujemy ma kluczowe znaczenie dla modernizacji naszego uzbrojenia. To partnerstwo zapewnia nam dostęp do najnowszych technologii i szkoleń. Nasze główne wspólne programy modernizacyjne obejmują systemy Patriot i HIMARS, czołgi Abrams, śmigłowce Apache, aerostaty ISR oraz oczywiście F-35. Bez wątpienia współpraca ta przynosi korzyści dla obu stron – Polska ma dostęp do najlepszego możliwego sprzętu wojskowego, a przemysł USA może dalej rozwijać swoją obecność w Europie. Mogłoby to być jeszcze bardziej opłacalne dla nas wszystkich, gdyby amerykańskie firmy zbrojeniowe inwestowały więcej w Polsce. Jako użytkownik amerykańskich flagowych produktów w większości domen, deklaruję, że nie ma ograniczeń dla współpracy wojskowo-technicznej oraz przemysłowej między Polską a USA.
W strukturach polskiego lotnictwa F-35A Husarz wzmocnią obecny potencjał obejmujący 48 wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb oraz 48 samolotów KAI FA-50 Fighting Eagle. Dodatkowo, nadal, otwartym pozostaje kwestia zakupu 32 myśliwców przewagi powietrznej. Wśród rozpatrywanych opcji jest także ta obejmująca zamówienie kolejnych 32 F-35A Husarz.
Jak dodał generał dywizji Ireneusz Nowak, Inspektor Sił Powietrznych, dołączamy do silnej koalicji myśliwców V generacji w całej Europie, wzmacniając przewagę powietrzną poprzez odstraszanie sojusznicze.
Polska jest pierwszym państwem Europy Środkowej, które zamówiło F-35 Lightning II. W kolejnych latach dołączyła Republika Czeska (24), a obecnie oczekiwana jest zgoda amerykańskiego Departamentu Stanu na sprzedaż do Rumunii. Dotychczas Lockheed Martin, w oparciu o trzy linie montażu ostatecznego, dostarczył użytkownikom ponad tysiąc seryjnych samolotów, które trafiły do jedenastu państw świata.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu