25 kwietnia Ministerstwo Obrony Republiki Peru poinformowało o wyborze oferty konsorcjum STX‒Hyundai Rotem Company w przetargu na kołowy transporter opancerzony dla Ejército del Perú.
Południowokoreańska spółka Hyundai Rotem Company zaoferowała, we współpracy z lepiej rozpoznawalną na rynku peruwiańskim firmą STX Corporation, kołowy transporter opancerzony K808 w układzie 8×8. Co ciekawe, w przetargu nr 23. 001-2024 wyboru dokonywała w imieniu resortu obrony... państwowa spółka zbrojeniowa Fábrica de Armas y Municiones del Ejército SAC (FAME). Konsorcjum południowokoreańskich firm dostarczy Wojskom Lądowym Republiki Peru 30 kołowych transporterów opancerzonych K808 o wartości ok. 63 mln USD. Dla Hyundai Rotem Company jest to, wbrew pozorom, znaczący sukces. Jest to bowiem pierwsze zwycięstwo K808 w otwartym przetargu i, zapewne, pierwsza umowa na dostawę kołowych transporterów opancerzonych kontrahentowi innemu niż Wojska Lądowe Republiki Korei. Na razie jednak spółkę czekają negocjacje z władzami Peru, które poprzedzą zawarcie umowy. Głównym wykonawcą umowy będzie STX. Według południowokoreańskich mediów, do zawarcia umowy może dojść jeszcze w maju. Warto dodać, że informacja o rozstrzygnięciu peruwiańskiego przetargu pojawiła się w przestrzeni publicznej już w kwietniu ubiegłego roku. Przekazały ją władze w Seulu, ale dopiero teraz znalazła ona potwierdzenie w oficjalnym komunikacie peruwiańskich władz.
K808, znany także pod nazwą KW2, wraz z „mniejszym bratem” K806 w układzie 6×6 (KW1), są typowymi przedstawicielami lekkich, pływających kołowych transporterów opancerzonych. K806 ma masę 16 ton, K808 zaś 20 ton (rzeczywista masa poszczególnych wersji oczywiście różni się zależnie od przeznaczenia). Na bazie K808 powstał dotychczas: wóz wsparcia ogniowego Jupiter 8×8 ze 120 mm armatą, samobieżny artyleryjski zestaw przeciwlotniczy AAGW, samobieżny moździerz kalibru 120 mm, wóz dowodzenia i kołowy bojowy wóz piechoty.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu