Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pojazdy bezzałogowe Milrem Robotics dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Milrem Robotics dostarczy Zjednoczonym Emiratom Arabskim 40 bezzałogowych pojazdów lądowych THeMIS w wersjach Combat (na zdjęciu) i Observe oraz 20 cięższych RCV Type X. Fot. Milrem Robotics

25 stycznia podczas wystawy Unmanned Systems Exhibition (UMEX) 2024, która odbyła się w dniach 22‒25 stycznia w Abu Zabi, Ministerstwo Obrony Narodowej Zjednoczonych Emiratów Arabskich zawarło z firmą Milrem Robotics umowę na dostawę 60 bezzałogowych pojazdów lądowych.

Milrem Robotics, estońskie przedsiębiorstwo, będące w części własnością holdingu EDGE Group z ZEA, na mocy wspomnianej umowy dostarczy 60 pojazdów bezzałogowych Wojskom Lądowym Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Kontrakt obejmuje dostawę 40 mniejszych pojazdów THeMIS i 20 cięższych Type X. Jest to pierwszy etap większego programu, a jego realizacja ma stanowić niejako fazę testową przed szeroko zakrojoną robotyzacją emirackich sił lądowych. Za przygotowanie programu prób i szkoleń oraz jego realizację odpowiadać ma producent pojazdów.

Zasadniczym uzbrojeniem obydwu pojazdów w ZEA będą 30 mm armaty. Type X zostanie uzbrojony w wieżę bezzałogową z armatą Northrop Grumman Mk44 na amunicję 30×173 mm, zaś mniejszy THeMIS Combat otrzyma zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia z armatą M230LF na amunicję 30×113 mm oraz „systemami ognia pośredniego” (nie sprecyzowano, o czym mowa, ale THeMIS był prezentowany w konfiguracji nośnika wyrzutni amunicji krążącej). Ponadto część z THeMIS-ów zostanie dostarczonych w wariancie Observe (rozpoznawczym) z umieszczonym na maszcie radarem, zestawem przyrządów optoelektronicznych i z akustycznym systemem detekcji strzałów. Jakie będą proporcje pomiędzy poszczególnymi wariantami ‒ nie wiadomo.

Równolegle firma Milrem Robotics ogłosiła opracowanie demonstratora technologii kołowej bezzałogowej platformy wielozadaniowej w układzie 8×8. Wydaje się, że w jakimś stopniu będzie bazowała na gąsienicowym Type X, ze względu na zbliżone parametry. Pojazd ma mieć 6 m długości, 2,7 m szerokości (wysokość zależy od konfiguracji), jego masa własna ma wynosić 12 ton, zaś powierzchnia możliwa do zabudowy ma być podobnych rozmiarów jak w Type X. Prędkość maksymalna ma sięgać 110 km/h na drodze i do 50 km/h w terenie, a koszty eksploatacji mają być zredukowane w stosunku do Type X. W zależności od poziomu opancerzenia, dopuszczalna masa ładunku użytecznego (lub zabudowy specjalistycznej) ma sięgać 3÷5 t. Pojazd ma być opracowywany w ramach konkretnego zamówienia (nie podano jednak kontrahenta) w celu zapewnienia szeroko rozumianego wsparcia formacji uzbrojonych w kołowe transportery opancerzone i nie tylko.

Kuldar Väärsi, dyrektor generalny Milrem Robotics, stwierdził, że „Inwestycja EDGE Group w Milrem Robotics otworzyła przed firmą nowe możliwości w regionie, jeszcze bardziej poszerzając możliwości międzynarodowego rozwoju i wpływając pozytywnie na pozycję na rynku”. Dodał, że „realizacja kontraktu podkreśla strategiczną wartość włączenia zaawansowanych systemów bezzałogowych w skład sił zbrojnych, co zwiększa ich zdolności bojowe i efektywność operacyjną”.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc