Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Bezzałogowce RQ-4B Range Hawk jako wsparcie dla testów hipersonicznych

Jeden z pierwszych trzech wycofanych ze służby samolotów bezzałogowych RQ-4B Global Hawk (Block 30), które w czerwcu 2022 r. USAF przekazały do zakładu firmy Northrop Grumman w Grand Forks AFB w Północnej Dakocie. Po modyfikacji do wersji Range Hawk znajdzie się on na wyposażeniu centrum testowego TRMC. Fot. USAF

Według departamentu obrony Stanów Zjednoczonych (Pentagon), dzięki wykorzystaniu specjalnie zmodyfikowanych samolotów bezzałogowych typu Northrop Grumman RQ-4B Global Hawk, w bieżącym roku będzie możliwe zwiększenie liczby testów hipersonicznych.

Zmodyfikowane RQ-4B nazywane Range Hawk znajdują się w posiadaniu podlegającego pod departament obrony centrum zarządzania programami testowymi (TRMC – Test Resource Management Center). Centrum testowe TRMC wykorzystuje je w ramach programu „SkyRange”. Program ten zapewnia Pentagonowi tzw. powietrzną infrastrukturę testową wykorzystywaną podczas różnego rodzaju prób uzbrojenia i innych systemów bojowych, realizowanych przez poszczególne rodzaje sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

Pentagon zapowiada na rok 2024 przynajmniej 15 testów hipersonicznych, z których część ma zostać przeprowadzona nad Atlantykiem, a część nad Pacyfikiem. Ich sprawna realizacja będzie możliwa właśnie dzięki wykorzystaniu samolotów Range Hawk. Zmodyfikowane RQ-4B wyposażone zostały w całą gamę urządzeń telemetrycznych i rejestrujących, dzięki którym są w stanie śledzić szybko przemieszczające się obiekty, takie jak pojazdy, czy pociski hipersoniczne. Zwykle nadzór telemetryczny realizowanych przez Pentagon testów hipersonicznych zapewniały głównie jednostki nawodne marynarki wojennej (US Navy). Ich rozmieszczanie na trasach przelotów jest jednakże logistycznie o wiele bardziej skomplikowane i czasochłonne. Tymczasem samoloty RQ-4B, które mogą pozostawać w powietrzu przez ponad 30 godzin, pozwalają centrum testowemu na znacznie większą elastyczność działania.

Centrum TRMC posiada jak na razie trzy RQ-4B Range Hawk. Są to RQ-4B w wersji Block 10, które zostały wycofane ze służby przez siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF). W roku fiskalnym 2023, w ramach programu „SkyRange”, bezzałogowce te brały udział w dziesięciu testach hipersonicznych. W 2025 r. TRMC ma otrzymać kolejne samoloty Range Hawk. Będą to wycofane przez USAF egzemplarze RQ-4B Block 20 oraz Block 30. Ich konwersja realizowana jest obecnie przez firmę Northrop Grumman w jej zakładzie Grand Sky, zlokalizowanym na terenie bazy Grand Forks AFB w Północnej Dakocie. Ogółem USAF przekazały TRMC 24 wycofane ze służby Global Hawki. W październiku 2021 r. były to cztery egzemplarze w wersji Block 20, a następnie 20 egzemplarzy w wersji Block 30, które przekazano w okresie od czerwca do października 2022 r.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc