Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ekspedycja „Santi Odnaleźć Orła” po raz czwarty wyrusza na poszukiwania

W sobotę 20 maja 2017 roku, o godzinie 14.00, z portu w Gdyni w ramach projektu „Santi Odnaleźć Orła” wyruszy ekspedycja badawcza, mająca na celu odnalezienie wraku sławnego polskiego okrętu podwodnego „Orzeł”.

Członkowie ekspedycji mają zamiar ostatecznie zweryfikować hipotezę, według której przyczyną zatonięcia polskiego okrętu mógł być atak bombowy brytyjskiego samolotu. Trójmiejscy badacze planują przeszukać obszar dna Morza Północnego o powierzchni 1350 km² wokół pozycji domniemanego ataku lotniczego. Zakończenie ekspedycji zaplanowano na dzień 10 czerwca 2017 roku.

Trzon ekipy eksploratorów tworzą historycy, hydrografowie oraz nurkowie skupieni wokół gdyńskiej fundacji „Odnaleźć Orła”. Ekspedycja będzie stanowić kontynuację prac badawczych realizowanych w latach 2014-2015 i jest częścią długofalowego projektu. Jak podkreślają organizatorzy w tegorocznej ekspedycji szczególnym jest fakt, iż w celu przeprowadzenia badań pokonają oni historyczną trasę legendarnego okrętu, którą przebył on w październiku 1939 roku po ucieczce z portu w Tallinnie, zmierzając do Wielkiej Brytanii.

Wyjście ekspedycji z portu w Gdyni zbiega się z zaplanowanym w najbliższy weekend cyklem imprez pod nazwą „Wodna Fiesta”. Jest to festyn o charakterze rodzinnym, skierowany zarówno do mieszkańców, jak i turystów, propagujący żeglarstwo i sporty wodne. Dało to okazję organizatorom gdyńskiego pikniku do zaplanowania szeregu atrakcji związanych również z legendarnym okrętem. Przewidziano między innymi wystawę Muzeum Marynarki Wojennej o historii okrętu oraz pokaz grupy rekonstrukcji historycznej dywizjonu artylerii nadbrzeżnej Hel. Dzięki przychylności Dowództwa 3 Flotylli Okrętów uczestnicy będą mieli wyjątkową okazję obejrzenia z bliska okrętu podwodnego typu „Kobben”, który zostanie zacumowany obok statku ekspedycji „Mewo Nawigator”. W tym dniu do gdyńskiego portu zawita także okręt badawczy Uniwersytetu Szczecińskiego „Oceanograf II”, który będzie można zwiedzić.

„Jesteśmy gronem pasjonatów od lat zaangażowanych w poszukiwania okrętu ORP „Orzeł”. Od początku zdawaliśmy sobie sprawę, że odnalezienie „Orła” nie będzie łatwe do realizacji. Jesteśmy jednak zdeterminowani i zapewniam, że będziemy go szukali aż do skutku” – podsumował Tomasz Stachura szef ekspedycji i właściciel firmy „Santi”, będącej tytularnym sponsorem  wyprawy.

W dniu 20 maja statek ekspedycji, oraz okręt podwodny Marynarki Wojennej zostaną zacumowane w Basenie I Prezydenta portu w Gdyni, równolegle do Okrętu-Muzeum ORP „Błyskawica”. Członkowie ekspedycji dostępni będą dla dziennikarzy i uczestników festynu w godzinach od 10.00 do 14.00.

 

Więcej o projekcie:

 

www.santiodnalezcorla.pl – strona www projektu

https://www.youtube.com/watch?v=dQ_dnA1eOhI –  najnowszy film promocyjny o projekcie

https://www.youtube.com/watch?v=lExIavrAWwE&list=UUSMMbSOX2pWwBpznedKPLMA

– film promocyjny o projekcie

https://www.facebook.com/SantiOdnalezcOrla - Facebook

 

SANTI sp. z o.o. – sponsor główny projektu:

SANTI to jeden z wiodących na świecie producentów odzieży i sprzętu nurkowego. W ciągu zaledwie kilku lat firma z Gdyni przekształciła się z lokalnego producenta skafandrów nurkowych, w markę
o ugruntowanej pozycji na globalnym rynku sprzętu nurkowego.

Firma jest obecna na wszystkich kontynentach, sprzedaje do blisko 40 krajów na świecie, w tym m.in.: do USA, Korei Południowej, Kanady, Australii, Brazylii oraz na główne rynki europejskie. Do sztandarowych produktów SANTI należą suche skafandry nurkowe i ocieplacze. Spółka jest pomysłodawcą i wiodącym producentem nurkowych akcesoriów grzewczych takich jak np. ogrzewane rękawiczki czy kamizelki.

Od kilku lat SANTI aktywnie angażuje się w organizację i wspieranie międzynarodowych wypraw badawczych (np. Sedna, Under the pole, Elysium) oraz poszukiwań wraków na całym świecie. W ten sposób narodził się projekt „SANTI – Odnaleźć „Orła”, projekt który ma doprowadzić do znalezienia wraku
i ostatecznego rozwikłania zagadki zaginięcia polskiego okrętu.

 

Sponsorzy:

Santi sp. z o. o.

Damen Shipyards Gdynia

Nava Ship Design Office

Grupa Net Marine

Studio Dago

Trefl Gdynia

 

Partnerzy: 

Yellow Cargo Express sp. z o.o. – wsparcie logistyczne

Instytut Morski Gdańsk – wsparcie hydrograficzne

Grupa Lotos - dostarcza paliwo na Ekspedycje

 

Patronat:

Prezydent Miasta Gdyni

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

National Geographic

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc