Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Amerykański niszczyciel rakietowy w Gdyni

USS Porter (DDG 78) typu Arleigh Burke Flight II chwilę po zacumowaniu przy Nabrzeżu Francuskim Portu Gdynia. Fot. Marcin Chała

19 kwietnia we wczesnych godzinach porannych przy Nabrzeżu Francuskim Portu Gdynia zacumował amerykański niszczyciel USS Porter (DDG 78) typu Arleigh Burke Flight II.

Podobnie jak w przypadku większości dotychczasowych wizyt amerykańskich okrętów w gdyńskim (i nie tylko) porcie, celem jest m.in. odtworzenie gotowości bojowej przed kolejnym etapem rejsu. Stała obecność amerykańskich niszczycieli w tym rejonie Europy nie powinna być zaskoczeniem. Warto bowiem pamiętać że obecnie, w dobie sukcesywnego wycofywania ze służby krążowników typu Ticonderoga, są to jedyne okręty US Navy zdolne do realizacji szeroko pojętych zadań zwalczania środków napadu powietrznego, w tym zarówno tych endo- jak i egzoatmosferycznych. Jednostki te stanowią tym samym pierwszą linię obrony w przypadku pojawienia się zagrożenia atakiem rakietowym na którekolwiek z bałtyckich państw należących do NATO.

Wydzielenie USS Porter do składu sił morskich US Navy operujących w rejonie Europy i Afryki NAVEUR-NAVAF (United States Naval Forces Europe and Africa) nastąpiło niecały miesiąc po zakończeniu, w październiku 2022 roku, niemal 7-letniego przydziału do stacjonującego w hiszpańskiej bazie Rota dywizjonu niszczycieli DESRON 60, stanowiącego jednocześnie Zespół Task Force 65. Wówczas okręt ten zadania realizował w ramach sił FDNF-E (Forward Deployed Naval Forces-Europe). Kampanię bałtycką DDG 78 rozpoczął 2 marca, przechodząc przez Cieśniny Duńskie i cumując w niemieckim Rostocku. Kolejnymi portami, które odwiedził, były estoński Tallin (gdzie wszedł 20 marca) i duński Kalundborg (2 kwietnia), gdzie poza odtworzeniem gotowości bojowej wykonano także niezbędne prace remontowe w ramach tzw. MDVR (Mid-deployment voyage repair).

Z kronikarskiego obowiązku należy wspomnieć, że poprzednia wizyta okrętu tego samego typu (USS Arleigh Burke DDG 51) miała miejsce w okresie od 11 do 13 lutego. USS Porter jest 28. niszczycielem typu Arleigh Burke i zarazem ostatnim z siedmiu zbudowanych w ramach transzy Flight II (od USS Mahan DDG 72), reprezentujących z niewielkimi zmianami oryginalny projekt i koncepcję, której największą wadą jest m.in. brak hangaru dla pokładowych maszyn (tą wadę usunięto w transzy Flight IIA). Jego budowa została zlecona 20 lipca 1994 roku, a stępkę w stoczni Ingalls Shipbuildings w Pascagoula w stanie Missisipi położono 2 grudnia 1996 roku. Wodowanie odbyło się 12 listopada 1997 roku, a banderę podniesiono 20 marca 1999 roku. Ostatnie wizyty potwierdziły, że polskie porty są ostatnimi jakie odwiedzają amerykańskie okręty przed opuszczeniem basenu Morza Bałtyckiego. Czy tak będzie także w i tym przypadku?

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc