27 lutego media belgijskie, powołujące się na nieoficjalne źródła wewnątrz rządu tego kraju, poinformowały, że resort obrony podjął decyzje dotyczące modernizacji sprzętowej parku śmigłowców wielozadaniowych.
Zgodnie z deklaracjami, nowe wiropłaty mają zastąpić wycofane przedwcześnie NHIndustries NH90TTH oraz starsze Leonardo AW109. Według, nieoficjalnych, informacji Ministerstwo Obrony Belgii zdecydowało się na ofertę koncernu Airbus, której fundamentem są wielozadaniowe H145M. Zgodnie z dostępnymi danymi, umowa ma obejmować około piętnastu wiropłatów wyposażonych w moduły HForce. Dodatkowo Belgowie wskazują chęć zakupu pojedynczego NH90NFH, który uzupełniłby potencjał czterech obecnie eksploatowanych maszyn tego typu – są wykorzystywane do zadań poszukiwawczo-ratowniczych SAR nad Morzem Północnym oraz jako lotniczy komponent dla fregat. Dodatkowo pozwoli to na ujednolicenie sprzętowe z Niderlandami, w zakresie operacji lotnictwa morskiego.
Belgowie, w 2007 roku, podpisali kontrakt na zakup ośmiu śmigłowców NHIndustries NH90 (po cztery w wersjach TTH oraz NFH). Ich dostawy rozpoczęły się w 2013 roku, a zakończyły się w 2015 roku. W 2020 roku Ministerstwo Obrony tego kraju ogłosiło, że ze względu na wysokie koszty eksploatacji oraz niską gotowość operacyjną wycofa z linii maszyny w wersji TTH w 2024 roku. Ostatnie AW109 mają zostać wycofane do końca bieżącego dziesięciolecia.
Produkowane przez koncern Airbus wielozadaniowe śmigłowce rodziny H145 są kupowane przez rosnącą liczbę państw, które modernizują potencjał sił zbrojnych. Wśród nich można wymienić Wielką Brytanię, Serbię, Luksemburg, Republikę Federalną Niemiec, Francję. Poza europejską linią, w produkcji i eksploatacji znajdują się także UH-72A Lakota, które są montowane w zakładach koncernu Airbus w Stanach Zjednoczonych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu