1 lutego Agencja Uzbrojenia poinformowała o przekazaniu przez polski przemysł obronny kolejnej trójwspółrzędnej mobilnej stacji radiolokacyjnej średniego zasięgu TRS-15M Odra (NUR-15M). To ostatni, jedenasty system tego typu, dostarczony 3. Wrocławskiej Brygadzie Radiotechnicznej w ramach umowy zawartej we wrześniu 2018 r.
Wspomniana umowa, zawarta pomiędzy producentem sprzętu, należącą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółką PIT-RADWAR S.A. i Inspektoratem Uzbrojenia 4 września 2018 r., miała wartość 546 mln PLN brutto i dotyczyła dostawy 11 zestawów TRS-15M Odra (bezobsługowa jednostka radiolokacyjna JBR-15-4 na podwoziu Jelcz P882D.43 M64, ruchome stanowisko wskaźnikowe RSW-15-4 na podwoziu Jelcz P662D.43 M62 i dwa zespoły prądotwórcze ZPO 65 TDEZ) wraz z czterema konsolami zdalnego sterowania KZS-15 oraz pakietem logistycznym. Pierwszy egzemplarz Odry zamówiony w ramach tej umowy przekazano w 2020 r., w 2021 r. cztery, zaś w 2022 r. pięć kolejnych (w marcu, czerwcu, wrześniu, listopadzie i w grudniu). Dostawa 1 lutego 2023 r. 11. zestawu kończy dostawy sprzętu w ramach kontraktu.
W obecnym roku rozpocząć ma się realizacja kolejnej umowy na dostawy radarów tego typu, zawartej 6 grudnia 2021 r., mającej wartość 98,9 mln PLN i dotyczącej dwóch zestawów. Umowa ta ma zostać zrealizowana w 2024 r. W efekcie radiotechnicy Sił Powietrznych dysponować będą 25 stacjami TRS-15 i TRS-15M.
Wcześniej do wyposażenia pododdziałów radiotechnicznych Sił Powietrznych weszły dwa zestawy stacji TRS-15 i dziesięć TRS-15M. Dwie pierwsze, w bazowej wersji TRS-15, zamówione zostały w 2006 r., a dostarczono w grudniu 2007 r. Kolejne dwie, już w wersji zmodernizowanej TRS-15M (m.in. zmiana anteny systemu identyfikacji bojowej „swój-obcy” na ZAI-15, przystosowaną do współpracy z interrogatorem ISZ-50 standardu Mark XIIA oraz pracy w systemach cywilnych ICAO; dostosowanie do integracji z konsolą zdalnego sterowania KZS-15, mogącą pracować na stanowiskach dowodzenia OPL i sterującą pracą do 16 radarów rodziny Odra), zamówiono w grudniu 2008 r. na mocy umowy o wartości 72 mln PLN. Zostały one dostarczone w latach 2009-2011. 25 stycznia 2013 r. zawarto kontrakt o wartości ok. 322 mln PLN na dostawę ośmiu zestawów TRS-15M. Wszystkie zamówione w ramach tego kontraktu stacje zostały dostarczone w latach 2015-2017. Różnią się one od stacji tego samego typu zamówionych w ramach umowy z 2018 r. nośnikami, które stanowią czeskie samochody Tatra ‒ T 815-27WR84 34 300 8×8 w przypadku JBR-15-4 i T 815-26WR25 26 255 6×6 do RSW-15-4.
Dodatkowo dwie stacje Odra w wersji TRS-15C, dostosowanej do wykrywania i śledzenia celów nawodnych, znajdują się od 2010 r. (umowę na ich dostawę zawarto w 2009 r.) w wyposażeniu Morskiej Jednostki Rakietowej Marynarki Wojennej. W tej wersji jednostka radiolokacyjna JBR-15C została umieszczona na podwoziu Jelczu P882D.43, zaś z odrębnej jednostki wskaźnikowej zrezygnowano, a jej rolę przejęły konsole wielofunkcyjne umieszczone w kontenerach stanowisk dowodzenia SCV, BCV i CCV.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Tymczasem Świat stawia na radiolokatory z technologiami AESA i GaN.
Podobno Ukraina będzie w posiadaniu francuskich radarów Ground Master 200 w których wykorzystano GaN oraz AI