11 stycznia korporacja Northrop Grumman potwierdziła pojawiające się od kilkunastu dni informacje o pracach nad nową stacją radiolokacyjną AN/APG-85, która ma zastąpić obecnie dostarczane AN/APG-81 w wielozadaniowych samolotach bojowych Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Zgodnie z komunikatem, AN/APG-85 ma charakteryzować się zastosowaniem anteny AESA dysponującej zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Urządzenie ma być kompatybilne ze wszystkimi odmianami samolotu F-35 Lightning II – jak wskazuje producent, ma być zdolna do wykrywania zagrożeń powietrznych oraz naziemnych. Jej wykorzystanie ma utrzymać przewagę technologiczną Stanów Zjednoczonych oraz sojuszników nad potencjalnymi przeciwnikami.
Stacja AN/APG-85 (najprawdopodobniej) stanowi element pakietu modernizacyjnego TR-3, który ma być wdrożony w produkcji wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35 Lightning II. W styczniu bieżącego roku odnotowano pierwszy lot maszyny tego typu w konfiguracji TR-3 – co ciekawe, mowa o egzemplarzu F-35A, który został dostarczony do USAF w 2011 roku. Oznacza to, że poszczególne elementy TR-3 będą mogły zostać zamontowane na już dostarczonych samolotach.
Zgodnie z harmonogramem, samoloty F-35 Block 4, które mają być pierwszymi, w których zastosowano pakiet TR-3, mają być dostarczane w najbliższych latach. Wśród pierwszych użytkowników można wymienić Polskę, która wraz z Finlandią i Belgią zamówiła maszyny w konfiguracji Block 4 – ich dostawy mają zostać zapoczątkowane w 2024 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pewnie będzie zbudowany w technologii GaN. Ciekawe jakie będzie miał zapotrzebowanie na energię, czy będzie chłodzony cieczą, będzie lżejszy i...czy nasze F-35 będą go miały na pokładzie? Dobra zmiana