28 grudnia media południowokoreańskie poinformowały, że rząd w Seulu wydał zgodę na realizację programu modernizacji floty wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F-15K Slam Eagle należących do Sił Powietrznych tego kraju.
Według dostępnych informacji projekt może mieć wartość do 2,7 mld USD i być realizowany w latach 2024-34. Celem programu ma być zwiększenie potencjału operacyjnego samolotów – wśród planowanych zmian wymienia się wymianę stacji radiolokacyjnej AN/APG-63(v)1 przez nowe urządzenie wyposażone w antenę AESA, zastosowanie nowego systemu WRE i samoobrony oraz wymianę kluczowych elementów awioniki pokładowej. Nie można wykluczyć, że modyfikacja obejmie zmianę aranżacji kabiny pilotów oraz zastosowanie nowej generacji celowników nahełmowych – obecnie brak szczegółów, jednak wydaje się, że kluczowym partnerem dla Republiki Korei będzie koncern Boeing, który obecnie realizuje programy budowy fabrycznie nowych F-15EX Eagle II (mogących stanowić źródło rozwiązań dla F-15K) oraz jest jednym z filarów gruntownej modernizacji japońskich F-15C/D Eagle.
Republika Korei, w ramach dwóch transzy, zamówiła łącznie 61 samolotów F-15K Slam Eagle, których dostawy zrealizowano do 2012 roku. Obecnie w linii znajduje się 59 z nich – dwie maszyny utracono w katastrofach, które miały miejsce w 2006 i 2018 roku. Zgodnie z deklaracjami jeszcze przez wiele lata mają stanowić ważny element potencjału odstraszania Sił Powietrznych Republiki Korei.
Poza modernizacją już eksploatowanych samolotów rodziny F-15/F-15E Eagle Boeing realizuje produkcję kolejnych F-15EX Eagle II na potrzeby Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych. Nie można wykluczyć, że w 2023 roku powyższa konstrukcja uzyska (spodziewane) zamówienia eksportowe – przede wszystkim mowa o Indonezji oraz Izraelu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu