Odbudowa wojskowego potencjału transportu rządowych VIP-ów, poprzez zakup małych i średnich samolotów pasażerskich, została zatwierdzona przez Radę Ministrów 30 czerwca 2016 r. w uchwale nr 73 w sprawie ustanowienia wieloletniego programu „Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie”, który miał pochłonąć w latach 2016–2021 1,7 mld PLN. Jego celem był zakup dwóch samolotów dyspozycyjnych (małych) i dwóch kategorii średniej – wszystkich fabrycznie nowych. Jeszcze latem ubiegłego roku wiceminister Bartosz Kownacki ogłosił, że planowany jest zakup jeszcze jednego samolotu kategorii średniej, który miałby pochodzić z rynku wtórnego. Jego szybka dostawa, do końca 2017 r., miała pozwolić na płynne przejście od współpracy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, które – w spadku po firmie EuroLOT – realizują umowę
leasingu pary Embraerów ERJ-170-200, do przewożenia rządowych VIP-ów, a wygasa ona wraz z końcem tego roku. Owocem czerwcowych decyzji było ogłoszenie przez Inspektorat Uzbrojenia 2 września 2016 r. dwóch postępowań przetargowych w sprawie zakupu maszyn obu kategorii.
Już 14 listopada 2016 r. doszło do podpisania kontraktu związanego z postępowaniem IU/149/IX-34/ZO/PN/DOS/Z/2016, czyli zakupem pary samolotów dyspozycyjnych. W ekspresowo przeprowadzonym postępowaniu (patrz m.in. WiT 2/2017) zwyciężyła firma Gulfstream Aerospace Corp. z samolotem G550. W połowie stycznia br. oba technicznie gotowe do wykonywania lotów samoloty przebazowano, w celu ostatecznego wyposażenia, z zakładów w Savannah do centrum obsługi w Appleton, gdzie znajdowały się przynajmniej do końca marca. Na początku ubiegłego miesiąca MON opublikowało zdjęcia pokazujące, że maszyny otrzymały już docelowe malowanie. Co ciekawe, nawet pobieżna analiza tych zdjęć wskazuje, że prace nad zabudową wnętrza dopiero się rozpoczynały. Według deklaracji ministra Kownackiego, pierwszy G550 ma przylecieć do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego już w czerwcu. Pod koniec marca do Stanów Zjednoczonych udała się grupa pilotów i techników, którzy mają przejść szkolenia związane z obsługą i pilotażem nowych maszyn. Według zamierzeń MON ich regularna eksploatacja ma rozpocząć się w listopadzie.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu