5 sierpnia dowództwo Sił Obronnych Izraela opublikowało szczegóły wdrożenia do linii ciężkich śmigłowców transportowych Lockheed Martin CH-53K King Stallion, które zostały zamówione w Stanach Zjednoczonych.
Zgodnie z upublicznionym harmonogramem, personel przeszkalający się na nowy typ śmigłowca zakończy prace przy obecnie używanych CH-53D Yas’ur w 2023 roku – maszyny należące do 114. eskadry śmigłowcowej trafią do siostrzanej 118. eskadry i pozwoli na zapoczątkowanie szkolenia. Ma ono być prowadzone na terenie Stanów Zjednoczonych, dostawy nowego sprzętu do Izraela mają rozpocząć się w 2026 roku.
W ramach międzyrządowej umowy LOA Izrael zamówił dotychczas dwanaście CH-53K King Stallion z opcją rozszerzającą kontrakt o sześć kolejnych. Projekt jest finansowany z wykorzystaniem amerykańskich środków pomocy wojskowej FMF. Formalnie cztery pierwsze zostały zakontraktowane przez amerykański Departament Obrony w lutym bieżącego roku, mają zostać dostarczone do końca listopada 2025 roku. W maju uruchomiono dodatkowe środki finansowe, które obejmują przygotowanie eksportowej konfiguracji, zgodnej z wymaganiami Sił Obronnych Izraela – najprawdopodobniej mowa o integracji maszyn z wyposażeniem produkowanym przez przemysł tego kraju.
Obecnie Izrael jest jedynym eksportowym klientem na CH-53K King Stallion. Po porażce w Republice Federalnej Niemiec, korporacja Lockheed Martin nie publikuje informacji o nowych możliwościach eksportowych – wśród potencjalnych klientów wymienia się Japonię, która w przeszłości używała MH-53E. Dodatkowo nie można wykluczyć próby wejścia na nowe rynki, szczególnie że rośnie liczba państw szukających możliwości zakupu ciężkich wiropłatów transportowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu