13 lipca słoweńskie media poinformowały o zainteresowaniu słoweńskiego rządu zakupem kołowych transporterów opancerzonych Rosomak. Wśród powodów lokalni komentatorzy wskazują m.in. zmiany u steru władzy po wyborach 24 kwietnia br. Nowy rząd kwestionuję bowiem wybór poprzedników, którzy zawarli umowę na dostawę pojazdów GTK Boxer.
Umowa na dostawę Boxerów dla Republiki Słowenii została podpisana w połowie maja między konsorcjum ARTEC a reprezentującą nabywcę organizacją OCCAR. Za 45 GTK Boxer w czterech wariantach Słowenia miałaby zapłacić 281,5 mln EUR. Jednakże wskutek zmiany rządu z dniem 1 czerwca nowym premierem został Robert Golob z partii Ruch Wolność (Gibanje Svoboda). Nakazał on zrewidowanie tej umowy. Według nieoficjalnych informacji, Lublana ma być zainteresowana zakupem polskich Rosomaków zamiast Boxerów. Zgodnie z cytowanym przez kilka słoweńskich portali stanowiskiem lokalnego resortu obrony, do czasu zakończenia audytu programu zakupu GTK Boxer władze nie będą komentować spraw związanych z zakupem jakiegokolwiek kołowego wozu bojowego w układzie 8×8. Pogłoski, choć niepotwierdzone, stały się już powodem do walki politycznej. Były minister obrony Słowenii Matej Tonin, odpowiedzialny za zakup Boxerów, powiedział, że Boxery są lepiej opancerzone i nowocześniejsze od Rosomaka, który jego zdaniem będzie stosunkowo szybko wymagał wymiany. Z kolei były minister obrony, a obecnie eurodeputowany, Klemen Grošelj twierdzi, że obydwa pojazdy są równie nowoczesne i nie widzi przeciwwskazań do ewentualnej zmiany typu pozyskanego pojazdu, który miałby się stać jednym z podstawowych wozów bojowych słoweńskich wojsk lądowych. Sugerował wręcz, że gdyby wojsko wyraziło opinię, zgodnie z którą polski wóz będzie lepiej odpowiadał jej wymaganiom, to niekupienie go będzie znakiem, że podlega ono naciskom politycznym.
Jak wspomniano wyżej, nie wiadomo, czy pogłoski te się sprawdzą. Wiadomo jednak, że już poprzedni rząd Słowenii wyrażał niezadowolenie z udziału w niemieckim programie przekazywania eks-niemieckiego uzbrojenia w zamian za broń przekazaną Ukrainie. Podczas, gdy Słowenia chciała otrzymać czołgi Leopard 2, kołowe transportery opancerzone Boxer (być może chodziło o przekazanie ich nieodpłatnie bądź o otrzymanie dodatkowych pojazdów z zapasów Bundeswhry?) lub bojowe wozy piechoty Puma, a więc pojazdy nowoczesne, Lublana mogła liczyć jedynie na leciwe transportery kołowe TPz 1 Fuchs. Może to być jedna z przyczyn dokonania audytu programu zakupu Boxerów.
Przypomnijmy, że w 2006 r. Słowenia zamówiła w fińskiej firmie Patria 135 pojazdów XA-360 w siedmiu odmianach. Ich produkcja częściowo miała odbywać się w lokalnych zakładach, głównie Rotis w Kočevje. Ostatecznie w latach 2009-2011 dostarczono z Finlandii 30 (wg innych danych 27 pojazdów), które lokalnie oznaczono SKOV 8×8 Svarun. Zatem w Siłach Zbrojnych Republiki Słowenii służą już pojazdy zbliżone konstrukcyjnie do Rosomaków, co znacząco uprościłoby szkolenie i wsparcie eksploatacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu