17 czerwca w stoczni Jiangnan Shipyard w Szanghaju odbyła się uroczystość wodowania lotniskowca Fujian (18) – jest to trzeci okręt tej klasy, który trafi do Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.
W przeciwieństwie do dwóch już eksploatowanych lotniskowców, Fujian (18) został zbudowany według „zachodniej” koncepcji – zastosowano na nim układ CATOBAR, co oznacza, że starty samolotów będą odbywać się przy pomocy katapult startowych (najprawdopodobniej elektromagnetycznych), a lądowania z wykorzystaniem klasycznych lin hamujących. Budowa okrętu rozpoczęła się około połowy 2015 roku. Według dostępnych materiałów na pokładzie startowym zamontowano trzy katapulty startowe, a komunikację z pokładem hangarowym mają zapewnić dwie windy dla samolotów.
Według szacunków, jego wyporność może wynosić ponad 80000 ton, a wymiary kadłuba 300x40 metrów (na linii wodnej). Maksymalna szerokość może dochodzić do 78 metrów i jest związana z układem pokładu startowego. W przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych oraz Francji, Chińczycy nie zastosowali napędu nuklearnego.
China has launched its third aircraft carrier, named "Fujian" after the eastern province of China with the same name.
The ship is fully designed by China.
The new Chinese aircraft carrier of about 85 thousand tons displacement is 320 meters long. pic.twitter.com/XAKacpKQ1k
— nicolas mateo (@nicolas62574020) June 17, 2022
Dzięki lotniskowcowi Fujian (18) możliwości operacyjne Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej ulegną zwiększeniu. Ma to związek z możliwością rozbudowy grupy lotniczej, która będzie mogła obejmować m.in. pokładowe samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia. Dodatkowo, jak wskazują doświadczenia innych państw, wykorzystanie katapult startowych zwiększy możliwości operacyjne wielozadaniowych maszyn bojowych, które dzięki temu będą mogły zabrać większy ładunek użyteczny.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Katapulty elektromagnetyczne i konwencjonalny napęd, do tego 80000 ton,ciekawe