Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Naval Group wycofała się z wyścigu o okręty podwodne P-75I dla Indii

Kolejna seria okrętów podwodnych Marynarki Wojennej Republiki Indii nie będzie miała francuskich korzeni. Fot. Marynarka Wojenna Republiki Indii

Francuska państwowa grupa stoczniowa Naval Group potwierdziła, że rezygnuje z udziału w programie mającym na celu budowę sześć konwencjonalnych okrętów podwodnych projektu P-75 India (P-75I) dla Marynarki Wojennej Republiki Indii.

Naval Group była jednym z głównych pretendentów do udziału w przetargu na dostawcę projektu i know-how jednostek P-75I. 30 kwietnia spóła wydała oświadczenie w tej sprawie. „Naval Group zawsze była gotowa zaoferować najlepsze w swojej klasie i dostosowane do potrzeb rozwiązanie dla projektu P-75(I) Marynarki Wojennej Indii, co jest w pełni zgodne z zasadą AatmaNirbhar Bharat [pol. samodzielne Indie, przyp. red.]. Obecne zapisy zawarte w zapytaniu ofertowym (Request for Proposal - RFP) wymagają jednak, aby system AIP z ogniwami paliwowymi był sprawdzony w warunkach morskich, co nie jest możliwe, ponieważ marynarka francuska nie używa takiego napędu. Mimo to liczymy na bliższą współpracę z Indiami. Skupiamy się na kontynuacji naszej współpracy z przemysłem indyjskim i Marynarką Wojenną Indii w celu realizacji wizji rządu Indii poprzez wspieranie indyjskiej marynarki wojennej w innych przyszłych projektach i przedsięwzięciach, koncentrując się na integracji rodzimych technologii, takich jak AIP (Air Independent Propulsion, pol. napęd niezależny od powietrza) z DRDO (Organizacja Badań i Rozwoju Obrony)”.

W ramach 30-letniego planu budowy okrętów podwodnych Indie mają dysponować dwiema seriami jednostek. Pierwszą stanowić będzie typ Kalvari (czyli Scorpène, opracowany właśnie przez Naval Group), znany też jako P-75, których sześć jednostek jest w zaawansowanym stadium produkcji i wcielania do służby. Powstają one w ramach kooperacji Naval Group ze stocznią Mazagon Dock Shipbuilders Limited w Bombaju, rozpoczętej w 2005 roku.

Kolejna szóstka ma powstać w ramach projektu P-75I. W 2017 roku Nowe Delhi zdecydowało o realizacji projektu P-75I w ramach modelu partnerstwa strategicznego. W 2019 roku do sześciu producentów okrętów podwodnych rozesłano zapytanie ofertowe o możliwość budowy okrętów podwodnych z napędem spalinowo-elektrycznym, uzbrojonych w pociski manewrujące i wyposażonych w napęd niezależnym od powietrza atmosferycznego AIP. Do tej pory z wyścigu zrezygnowały rosyjska centrala handlu uzbrojeniem Rosoboroneksport, szwedzki Saab i niemiecki thyssenkrupp Marine Systems. Po rezygnacji Francuzów, w stawce pozostały hiszpańska Navantia i południowokoreański Daewoo.

Wartość tego programu jest obecnie szacowana na 43 mld INR. Ministerstwo obrony zatwierdziło projekt P-75I w czerwcu 2021 roku, a następnie rozpisano przetargi dla dwóch wybranych firm indyjskich - prywatnej Larsen and Toubro i państwowej Mazagaon Docks Limited. To z nimi będzie współpracował wybrany oferent zagraniczny.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc