25 kwietnia dowództwo Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych poinformowało, że 22 kwietnia zatwierdzono decyzję o przyznaniu wstępnej gotowości operacyjnej wielozadaniowym śmigłowcom transportowym Lockheed Martin CH-53K King Stallion.
Powyższa deklaracja ma związek z zakończeniem w marcu (z wynikiem pozytywnym) fazy prób operacyjnych oraz ewaluacji – w tym czasie śmigłowce CH-53K King Stallion zrealizowały nalot przekraczający 3000 godzin, w czasie którego nie doszło do problemów technicznych. Zgodnie z najnowszym komunikatem, pierwsza tura operacyjna (wspierająca siły ekspedycyjne USMC) ma zostać zrealizowana na przełomie 2023 i 2024 roku. CH-53K King Stallion będą zastępować w strukturach Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych obecnie eksploatowane CH-53E Super Stallion. Tylko na potrzeby powyższej formacji planowany jest zakup około 200 egzemplarzy seryjnych.
Obecnie Lockheed Martin zdobył już także pierwszego klienta eksportowego – Izrael. Dodatkowo konstrukcja jest promowana m.in. w Republice Federalnej Niemic, gdzie rywalizuje z Boeing CH-47F Chinook Block II. Nie można wykluczyć, że zainteresowanie zakupem CH-53K wyrażą także inne państwa świata.
W związku z planowanym uruchomieniem produkcji wielkoseryjnej, na początku kwietnia, Lockheed Martin otrzymał dofinansowanie od władz federalnych, które ma umożliwić rozbudowę potencjału produkcyjnego zakładów w Stratford, gdzie mieści się linia montażu ostatecznego. Ma ona pozwolić na dostarczanie rocznie do 24 CH-53K. Dotychczas, w ramach umów wstępnych, producent uzyskał zamówienia na 46 egzemplarzy, w tym cztery dla Izraela.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu