W styczniu 2022 r. ukazał się raport „Director, Operational Test & Evaluation” za rok podatkowy 2021, poświęcony różnym projektom realizowanym na rzecz Pentagonu. Jednym z ciekawszych punktów jest ocena pojazdu oddziałów aeromobilnych ISV (patrz WiT 7/2020).
Zgodnie z raportem, nowy pojazd terenowy ISV (Infantry Squad Vehicle, pol. pojazd drużyny piechoty) nie jest wystarczająco skuteczny w warunkach bojowych, tym samym nie nadaje się do prowadzenia działań na współczesnych teatrach działań zgodnie z pierwotnymi założeniami. Jego wyposażenie ma być ledwie wystarczające do realizacji niektórych z pierwotnie przewidywanych zadań, zwłaszcza zaś dotyczy to słabego uzbrojenia, niewystarczającego wyposażenia w sprzęt łączności i niedostatecznej ochrony przewożonych żołnierzy. Podczas prób pojazdu oddział biorący w nich udział nie zdołał skutecznie uniknąć zasadzek, wykrycia przez wroga i większych starć podczas żadnej z prób. Skutkowało to nieakceptowalnymi stratami. Także mobilność ma odstawać od założeń, bowiem podczas jazdy w trudnym terenie załogi miały być zmuszone do zredukowania prędkości poniżej wymaganej wartości, co ograniczyło zdolności manewrowe całości zaangażowanych sił i m.in. ograniczało szanse na uzyskanie zaskoczenia. Podczas jednego ze scenariuszy konieczne okazało się wręcz przedwczesne opuszczenie pojazdu przez załogę i transportowanych żołnierzy. Ergonomia również ma pozostawiać wiele do życzenia, bowiem obecne rozplanowanie wyposażenia ISV ma utrudniać korzystanie z broni osobistej przewożonej piechoty, zaś jazda w pojeździe ma być niekomfortowa, a wsiadanie i wysiadanie niewygodne. Obecnie prowadzone są działania obliczone na poprawę tej niekorzystnej sytuacji, zwłaszcza, że ISV ma być jednym z ważniejszych lekkich pojazdów US Army.
Cały raport dostępny jest w linku: https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub/reports/FY2021/other/2021DOTEAnnualReport.pdf?ver=3D_nTNLgp-Gak8xY1bmmlQ%3d%3d
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu