Konsorcjum Belgium Naval & Robotics ogłosiło, że przeprowadziło zakładowe próby morskie systemu LARS do okrętów-matek powstających w belgijsko-holenderskim programie modernizacji sił przeciwminowych rMCM. Testy wypadły pomyślnie.
Podczas testów przemysłowych przeprowadzonych u wybrzeży Tulonu system do wodowania, wybierania i serwisowania kutrów bezzałogowych LARS (Launch and Recovery system), opracowany przez Belgium Naval & Robotics, konsorcjum celowe utworzone przez Naval Group i ECA Group, wykazało swoją niezawodność w warunkach rzeczywistych.
13 stycznia bieżącego roku, w obecności przedstawicieli belgijskiego Marinecomponent i niderlandzkiej Koninklijke Marine, odbył się pokaz operacji wodowania, wysyłania do akcji i wybierania zdalnie sterowanego bezzałogowego kutra USV (Unmanned Surface Vehicle) ECA Group Inspector 125 oraz prezentacja wyników testów programu rMCM (Replacement Mine Counter Measure). Ten innowacyjny system, będący wynikiem kilku lat prac inżynierskich, umożliwia wodowanie i wybieranie kutrów po obu burtach bazowca (okrętu-matki, określanego jako MCMPF od Mine Counter Measures Platform).
Próby przemysłowe przeprowadzone koło Tulonu umożliwiły przetestowanie LARS do stanu morza 4/5, przy wietrze o prędkości 40 węzłów, w dzień i w nocy. Analiza i przetworzenie zebranych informacji umożliwią finalizację opracowywania tego rozwiązania i uruchomienie produkcji systemu w drugim półroczu bieżącego roku.
Wodowanie i wybieranie zrobotyzowanych kutrów zapewnia podwójną korzyść, polegającą na zwiększeniu zdolności działania MCMPF wyposażonych w LARS, ale także na ochronie załóg i innych jednostek. Dzięki rozwiązaniu proponowanemu przez Belgium Naval & Robotics (wykrywanie, identyfikacja i neutralizacja min bez interwencji człowieka na miejscu) personel belgijskich i niderlandzkich siły morskich będzie mógł polegać na tych bezzałogowcach w operacjach rozminowania, pozostając w bezpiecznej odległości.
Testy zintegrowały po raz pierwszy cztery podsystemy zaprojektowane przez konsorcjum w ramach programu rMCM i pozwoliły na przetestowanie ich w rzeczywistych warunkach na specjalnie wyczarterowanym statku VN Rebel:
- LARS: wyposażony w zautomatyzowane ramiona, zainstalowane po obu burtach bazowca MCMPF, działający jak winda i umożliwiający wodowanie oraz wybieranie doku pływającego (kołyski), w którym znajduje się kuter USV;
- dok pływający: „kołyska” do kutrów USV; system ten umożliwia ograniczenie zjawiska kołysania poprzez współpracę w sposób zautomatyzowany z ruchami suwnicy wyposażonej w ramiona prowadzące, wciągarki i zsynchronizowany system tłumienia ruchów pionowych. Dok pływający pozwala uprościć proces wodowania i wybierania, jednocześnie gwarantując ogólną stateczność. Po podniesieniu na pokład dok umożliwia konserwację i rekonfigurację USV, bez konieczności jego przenoszenia.
- system bezpieczeństwa: umożliwia zablokowanie USV w dok pływającym; zabezpieczenie kutrów w ich doku ogranicza potrzebę przenoszenia ich w celu rekonfiguracji i konserwacji, upraszczając w ten sposób operacje, jednocześnie chroniąc personel przed ryzykiem związanym z obsługą;
- kuter USV: ECA Group Inspector 125 umożliwia wodowanie i wybieranie autonomicznych bezzałogowców podwodnych A-18, wyposażonych w UMISAS (syntetyczny interferometryczny sonar boczny) do wykrywania min; holowanych sonarów T-18, wyposażony w UMISAS do wykrywania min; zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych do identyfikacji obiektów niebezpiecznych Seascan Mk 2 i ich neutralizacji K-Ster C oraz trałów wzbudnikowych, integrujących moduły magnetyczne, elektryczne i akustyczne.
Program rMCM (replacement Mine Counter Measures, pol. wymiana systemu przeciwminowego) dotyczy modernizacji morskich sił przeciwminowych belgijskiego Marinecomponent i niderlandzkiej Koninklijke Marine, któremu na mocy bilateralnej umowy przewodzi Bruksela. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu, 15 marca 2019 roku, konsorcjum celowe Belgium Naval & Robotics utworzone przez Naval Group i ECA Group, zawarło kontrakt w Ministerstwem Obrony Belgii (Bruksela nadzoruje ten bilateralny program) na 12 kompletów systemów MCM dla obu flot. Każdy składać się będzie z okrętu-matki (bazowca MCMPF), transportującego kilkuwarstwowe systemy do poszukiwania, klasyfikacji, identyfikacji i niszczenia min wszelkiego rodzaju, słowem wszechstronny „zestaw narzędzi” (toolbox) MCM.
Budowa prototypowego bazowca MCMPF - BNS Oostende (M 940) - trwa w stoczni Piriou we Francji w bretońskim Concarneau.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu