Zaloguj

Nowości Autoboxu na MSPO 2021

Prototyp pojazdu terenowego Autobox AH 20.44 podczas jazd terenowych latem tego roku.

Prototyp pojazdu terenowego Autobox AH 20.44 podczas jazd terenowych latem tego roku.

Na XXIX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego Autobox Innovations Sp. z o.o. sp.j. ze Starachowic przedstawił trzy pojazdy, w tym dwa mające w Kielcach swoje publiczne premiery.

Pierwszą był, planowany jako następca Honkera w Siłach Zbrojnych RP, samochód terenowy AH 20.44. Miał on zostać zaprezentowany na MSPO jeszcze w ubiegłym roku, lecz ze względu na ówczesną sytuację epidemiczną i spowodowaną przez nią tymczasową zmianę reguł funkcjonowania wystawy, producent zdecydował się na przesunięcie momentu jego premiery. Już bez przeszkód doszło do niej w bieżącym roku.

Przez ostatni rok pojazd był stale dopracowywany, by z jednej strony wyeliminować możliwe tzw. choroby wieku dziecięcego, z drugiej wprowadzać w nim dalsze udoskonalenia techniczne, będące wynikiem dążenia do poprawy parametrów, własności eksploatacyjnych i niezawodności. Jak podkreślają reprezentanci spółki Autobox – projekt nadal jest „żywy” i wraz z kolejnymi kilometrami przejechanymi w trakcie jazd próbnych wychodzą na jaw obszary, w których coś trzeba lub wypadałoby poprawić.

AH 20.44 został zaprojektowany całkowicie od podstaw. Na obecnym etapie prac nieustannie trwa rozwój konstrukcji, mający uczynić ją jak najbardziej dojrzałą i odpowiadającą potrzebom użytkowników.

AH 20.44 został zaprojektowany całkowicie od podstaw. Na obecnym etapie prac nieustannie trwa rozwój konstrukcji, mający uczynić ją jak najbardziej dojrzałą i odpowiadającą potrzebom użytkowników.

W porównaniu ze stanem z przełomu lutego i marca (szerzej WiT 12/2020 i 3/2021) w samochodzie dokonano kilku istotnych ulepszeń. Przede wszystkim zmieniono wnętrze, m.in. by podnieść poziom ergonomii. W tym celu zamontowano wygodniejsze fotele. Dodatkowo zmodyfikowano elektronikę pokładową zarówno w sferze hardware’u, jak i software’u. Prowadzone są też dalsze prace nad samym podwoziem, głównie w kierunku jego dalszego wzmocnienia.

Autobox kładzie duży nacisk na modułowość konstrukcji AH20.44, co ma mieć silny wymiar praktyczny, pozwalający na elastyczne i optymalne dopasowanie ostatecznej kompletacji do wymagań oraz możliwości finansowych konkretnych odbiorców. Modułowość ma być rozpatrywana na kilku powiązanych ze sobą płaszczyznach, jako:

  • możliwość zamiany wytypowanych zespołów czy ich charakterystyk wybranych w tzw. kompletacji bazowej. Przykładowo 3-litrowy, czterocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny Iveco F1C może zostać zaoferowany w nastawach o mocy od 106,8 kW/145 KM do 143,5 kW/195 KM. Obecnie założono, że słabsze jednostki napędowe będą montowane w odmianach podstawowych, 3,5-tonowych, z założenia przygotowanych do przewozu ludzi, wyposażenia i zaopatrzenia oraz jako nośniki lekkich systemów uzbrojenia czy łączności. W sytuacjach jednak, gdy nabywca może zażądać poprawionej dynamiki i właściwości terenowych, gdy auto będzie miało często ciągnąć przyczepę, w tym w warunkach terenowych, albo gdy zamówiony zostanie wariant cięższy, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500 kg (maks. 5500 kg), np. opancerzony, wówczas lepszą opcją będzie mocniejszy silnik. Obecnie moment obrotowy od silnika przenosi 6-biegowa skrzynia manualna, ale istnieje już dokumentacja na skompletowanie wykonania z automatyczną skrzynią przekładniową;
  • różne wersje nadwoziowe. Generalnie samochód przewidziano do przewozu od dwóch do dziewięciu osób. Autobox ma przygotowaną dokumentację produkcyjną auta w wersjach dwu- lub czterodrzwiowej zamkniętej oraz pickup, także w odmianach dwu- lub czterodrzwiowej. Rozważana jest możliwość opracowania furgonu z zabudowaną częścią transportową – wtedy mogą być stosowane kabiny: krótka, dwudrzwiowa i dłuższa skrzynia ładunkowa bądź wydłużona, czterodrzwiowa i skrócona skrzynia. Pierwszy egzemplarz AH 20.44 skompletowano jako osobowo-towarowy. Ma on czworo drzwi dla załogi i tylne drzwi do przedziału ładunkowego. Wewnątrz zamontowano pięć specjalnie opracowanych foteli. Wydzielona tylna przestrzeń ładunkowa może zostać zaaranżowana do zabrania kolejnych osób – przewidziano cztery dodatkowe fotele zamocowane tyłem do burt, czyli analogicznie jak niegdyś boczne ławki w Honkerach. Odmiana do przewozu dziewięciu osób była zresztą wyspecyfikowana w pierwotnych założeniach programu Mustang. Elastyczność konfigurowania wersji nadwoziowej i wnętrza to z jednej strony wyjście naprzeciw odbiorcom wojskowym, z drugiej zwiększenie atrakcyjności dla innych użytkowników mogących być zainteresowanymi takim środkiem transportu. Prototyp nie jest opancerzony, a dla redukcji jego masy własnej drzwi, maskę i błotniki wykonano jako wytłoczki ze stopu aluminium. Resztę monolitycznego nadwozia, w tym jego strukturę nośną, zrobiono ze stali.

Egzemplarz AH 20.44, pokazany na MSPO 2021, został wyposażony w układy klimatyzacji i niezależnego ogrzewania postojowego firmy Webasto. Do początku września, w ramach szeroko zakrojonych prób w różnorodnych warunkach klimatycznych i drogowych pokonał już ponad 20 000 km. Plany przewidują, że do końca tego roku przebyty dystans zbliży się do 40 000 km. Zapewni to możliwość wieloaspektowej oceny prototypu.

Drugą nowością Autoboxu na kieleckim salonie była odmiana Honkera zmodernizowanego do standardu Honker M-AX, która powstała na bazie specyfikacji kontrahenta z Afryki, stąd jego oznaczenie Africa. Oczywiście pojazd w takiej konfiguracji jest oferowany także na innych rynkach. Cała sprawa na swój początek w eksporcie niewielkiej partii Honkerów do Nigerii przed kilkoma laty. Pojazdy te wyprodukowała lubelska spółka DZT Tymińscy Sp.j., a za sprzedaż odpowiedzialna była ówczesna Fabryka Samochodów Honker Sp. z o.o. W 2014 r. Nigeryjczycy otrzymali do testów dwa cywilne Honkery. Rok później wysłano tam wojskową wersję, wyposażoną m.in. w dachowe stanowisko strzeleckie. Na miejscu przeprowadzono kolejny etap prób tego auta, po których Nigeryjczycy podpisali z lubelską firmą umowę na dostawę dla swoich sił zbrojnych kolejnych Honkerów, już w kompletacji zmilitaryzowanej. W toku ich użytkowania okazało się, że polskie samochody nieźle radzą sobie w trudnych afrykańskich warunkach eksploatacji. Ponieważ 28 sierpnia 2019 r. Autobox Innovations zawarł umowę sprzedaży rzeczy i praw z syndykiem masy upadłości DZT Fabryka Samochodów w Lublinie Sp. z o.o. w upadłości, Nigeryjczy zwrócili się z pytaniami o możliwość dostarczenia zmodyfikowanych Honkerów już do firmy ze Starachowic.
Na tym etapie Honker Africa w całości bazuje na prototypie Honkera M-AX, opracowanym jako propozycja pakietu modernizacyjnego dla Sił Zbrojnych RP. Jednak ze względu na specyficzne wymogi odbiorcy cechują go:

  • solidna stalowa przednia osłona rurowa, uzupełniona o stalowe siatki w obu bocznych partiach (bez siatki przed wlotem powietrza do silnika). Szczególnie zwraca uwagę wzmocnienie części dolnej osłony, co wynika nie tyle z konieczności zabezpieczania pojazdu w trakcie taranowania przeszkód, chociaż dobrze nadaje się do tej roli, ile z powodu potrzeby ochrony w przypadku zderzenia z dużymi zwierzętami, o co w Afryce nietrudno;
  • pozostawanie pełnego dachu, ale zastąpienie szyb zamontowanych na stałe w ścianach bocznych nadwozia, za kabiną, tekstylną, zwijaną osłoną z dwoma szybami z tworzywa sztucznego. Zwija się ją do góry, po czym zabezpiecza górnymi wstążkowymi taśmami. Analogiczną osłonę z pojedynczą szybą z tworzywa sztucznego zastosowano w tylnych drzwiach.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc