30 września Departament Stanu poinformował o wydaniu zgody na potencjalną sprzedaż do Szwajcarii wielozadaniowych samolotów bojowych uczestniczących w rywalizacji przetargowej. Co ciekawe, pakiet korporacji Lockheed Martin jest (przynajmniej na papierze) o 800 mln dolarów tańszy od Boeinga.
W ramach programu zakupu nowych samolotów bojowych Szwajcaria analizuje oferty czterech producentów, a także rządów pośredniczących w transakcji – tak jest choćby w przypadku Stanów Zjednoczonych, gdzie zarówno F-35A Lightning II oraz F/A-18E/F Super Hornet są oferowane wyłącznie poprzez rządową procedurę FMS. Zgoda Departamentu Stanu i przesłanie dokumentacji do Kongresu to także moment upublicznienia szczegółów przez agencję DSCA.
Według danych oferta koncernu Boeing została wyceniona na maksymalną kwotę 7,4 mld dolarów. W powyższej kwocie znalazły się - 40 wielozadaniowych samolotów F/A-18E/F Super Hornet (w tym cztery dwumiejscowe), szesnaście zapasowych silników F414-GE-400, cztery zapasowe działka M61A2, 25 zasobników ATFLIR, 55 kompletów systemu WRE AN/ALR-67(v)3, taka sama liczna AN/ALQ-214, 48 celowników nahełmowych JHMCS, 264 wyrzutni LAU-127E/A, 27 zasobników IRST, 40 pocisków AIM-9X Block II, 50 makiet szkolno-treningowych CATM-9X, 18 kompletów konwersyjnych KMU-572 dla bomb GBU-54, 12 bomb Mk-82, 12 makiet gabarytowo-masowych bomb Mk-82, 12 bomb GBU-53/B, 8 bomb GBU-53/B przeznaczonych do prób i testów. Dodatkowo, zgodnie z tradycją, pakiet objął także wsparcie szkolno-logistyczne.
Oferta Lockheed Martin została wyceniona na maksymalną kwotę 6,6 mld dolarów. W pakiecie znalazły się - 40 samolotów F-35A Lightning II, sześć zapasowych silników F135. Pakiet uzbrojenia podwieszanego oraz makiet gabarytowo-masowych obejmuje ten sam zestaw co w przypadku Boeinga. Podobnie jak w przypadku pierwszego producenta, w cenie znalazło się także wsparcie logistyczno-szkoleniowe. Obecnie trudno wskazać skąd tak duża różnica w maksymalnej wycenie obu ofert, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę ceny jednostkowe samolotów. Jednym z elementów jest fakt, że w swoim pakiecie Boeing objął także przygotowanie pełnej infrastruktury naziemnej, jednak dzięki możliwości wykorzystania elementów po F/A-18C/D Hornet, faktyczna kwota, którą pochłonie adaptacja baz pod nowy typ samolotu, może być niższa o około 60%.
Obok dwóch ofert amerykańskich Szwajcaria rozpatruje także propozycje państw europejskich – Dassault Rafale i Eurofighter GmbH. Informacja o zgodzie Departamentu Stanu jest częściowo powiązana z sytuacją w samej Szwajcarii, gdzie przeprowadzono referendum w kwestii zakupu następców dla Northrop F-5E/F Tiger II oraz Boeing F/A-18C/D Hornet – 50,1% głosujących opowiedziała się za zakupem.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu