reklama Helikon-Tex

Zielone światło na sprzedaż amerykańskich samolotów Szwajcarii

30 września Departament Stanu poinformował o wydaniu zgody na potencjalną sprzedaż do Szwajcarii wielozadaniowych samolotów bojowych uczestniczących w rywalizacji przetargowej. Co ciekawe, pakiet korporacji Lockheed Martin jest (przynajmniej na papierze) o 800 mln dolarów tańszy od Boeinga. 

W ramach programu zakupu nowych samolotów bojowych Szwajcaria analizuje oferty czterech producentów, a także rządów pośredniczących w transakcji – tak jest choćby w przypadku Stanów Zjednoczonych, gdzie zarówno F-35A Lightning II oraz F/A-18E/F Super Hornet są oferowane wyłącznie poprzez rządową procedurę FMS. Zgoda Departamentu Stanu i przesłanie dokumentacji do Kongresu to także moment upublicznienia szczegółów przez agencję DSCA. 

Według danych oferta koncernu Boeing została wyceniona na maksymalną kwotę 7,4 mld dolarów. W powyższej kwocie znalazły się - 40 wielozadaniowych samolotów F/A-18E/F Super Hornet (w tym cztery dwumiejscowe), szesnaście zapasowych silników F414-GE-400, cztery zapasowe działka M61A2, 25 zasobników ATFLIR, 55 kompletów systemu WRE AN/ALR-67(v)3, taka sama liczna AN/ALQ-214, 48 celowników nahełmowych JHMCS, 264 wyrzutni LAU-127E/A, 27 zasobników IRST, 40 pocisków AIM-9X Block II, 50 makiet szkolno-treningowych CATM-9X, 18 kompletów konwersyjnych KMU-572 dla bomb GBU-54, 12 bomb Mk-82, 12 makiet gabarytowo-masowych bomb Mk-82, 12 bomb GBU-53/B, 8 bomb GBU-53/B przeznaczonych do prób i testów. Dodatkowo, zgodnie z tradycją, pakiet objął także wsparcie szkolno-logistyczne. 

Oferta Lockheed Martin została wyceniona na maksymalną kwotę 6,6 mld dolarów. W pakiecie znalazły się - 40 samolotów F-35A Lightning II, sześć zapasowych silników F135. Pakiet uzbrojenia podwieszanego oraz makiet gabarytowo-masowych obejmuje ten sam zestaw co w przypadku Boeinga. Podobnie jak w przypadku pierwszego producenta, w cenie znalazło się także wsparcie logistyczno-szkoleniowe. Obecnie trudno wskazać skąd tak duża różnica w maksymalnej wycenie obu ofert, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę ceny jednostkowe samolotów. Jednym z elementów jest fakt, że w swoim pakiecie Boeing objął także przygotowanie pełnej infrastruktury naziemnej, jednak dzięki możliwości wykorzystania elementów po F/A-18C/D Hornet, faktyczna kwota, którą pochłonie adaptacja baz pod nowy typ samolotu, może być niższa o około 60%.

Obok dwóch ofert amerykańskich Szwajcaria rozpatruje także propozycje państw europejskich – Dassault Rafale i Eurofighter GmbH. Informacja o zgodzie Departamentu Stanu jest częściowo powiązana z sytuacją w samej Szwajcarii, gdzie przeprowadzono referendum w kwestii zakupu następców dla Northrop F-5E/F Tiger II oraz Boeing F/A-18C/D Hornet – 50,1% głosujących opowiedziała się za zakupem. 

(Łukasz Pacholski) Foto: Boeing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc