9 grudnia na stronie internetowej Tenders Electronic Daily, czyli Dziennika Elektronicznego Zamówień Publicznych, będącego suplementem do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, opublikowano ogłoszenie o zamiarze zakupu okrętów podwodnych typu U212NFS dla włoskiej Marina Militare.
Włoskie Ministerstwo Obrony, reprezentowane przez Zarząd Uzbrojenia Marynarki Wojennej NAVARM, będący głównym organem techniczno-finansowym Marina Militare, wchodzącym w skład Generalnego Sekretariatu Obrony i Krajowej Dyrekcji Uzbrojenia, ogłosił na stronie TED zamiar zakupu dwóch okrętów podwodnych typu U212 NFS (Near Future Submarine) wraz z opcją obejmującą kolejną parę jednostek oraz obsługę techniczno-logistyczną i centrum szkoleniowe. Koszt przedsięwzięcia określono na 1,35 mld EUR netto.
Kontrakt zostanie zawarty z wskazanym wykonawcą - włoską grupą stoczniową Fincantieri S.p.A. - za pośrednictwem OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d'armement, Organizacja jednoczącej współpracy w dziedzinie uzbrojenia). Zastosowano przy tym procedurę negocjacyjną bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu. W uzasadnieniu podano, że produkcję i dostawę okrętów może zrealizować określony wykonawca z powodu ochrony praw wyłącznych, w tym praw własności intelektualnej. Dzieje się tak, ponieważ okręty podwodne U212 NFS stanowią ewolucję jednostek typu U212A obecnie eksploatowanych przez włoską Marina Militare, i są „jedynym niezaprzeczalnym atutem, którego ona potrzebuje, aby wypełniać wymagania operacyjne w domenie okrętów podwodnych do realizacji statutowych zadań”. U212 NFS jest oparty na projekcie U212A, który został przekazany w ramach umowy o współpracy przemysłowej przez niemiecki organ projektowy, holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems, firmie Fincantieri umożliwiając budowę we Włoszech okrętów podwodnych serii NFS dla Marina Militare. W Europie tylko tkMS i Fincantieri dysponują wiedzą techniczną dotyczącą rozwoju i produkcji okrętów podwodnych U212A. Nie ma innej europejskiej stoczni, która zbudowałaby takie jednostki.
U-Booty we Włoszech
Włoska flota eksploatuje cztery okręty typu U212A, które zbudowała stocznia Fincantieri w Muggiano koło La Spezii w dwóch seriach.
Program U212A wywodził się z potrzeby Marina Militare posiadania okrętów podwodnych odpowiadających bieżącym potrzebom operacyjnym. Współpraca między Włochami a Niemcami, mająca na celu zaspokojenie potrzeb flot obu państw, została oparta na nowym projekcie 212A i została sformalizowana porozumieniem międzyrządowym (Memorandum of Understanding - MOU U212A) podpisanym 22 kwietnia 1996 r. Istotnymi elementami tej umowy są: budowa we Włoszech i Niemczech identycznych okrętów podwodnych typu 212A (czterech w Niemczech i dwóch we Włoszech) z opcją pozyskania kolejnej pary jednostek włoskich. Została ona wykorzystana.
Pierwszą parę - Salvatore Todaro (S 526)i Scirè (S 527) wprowadzono do służby w latach 2006 i 2007, zaś okręty drugiej serii - Pietro Venuti (S 528) i Romeo Romei (S 529) w 2016 r.
W przypadku okrętów dla Marina Militare doszło do integracji włoskiego i niemieckiego wsparcia techniczno-logistycznego oraz szkoleniowego w celu osiągnięcia ekonomii operacyjnej i pełnej interoperacyjności obu flot. Włosi zastosowali też pewne zmiany, w tym np. torpedy ciężkie Leonardo Black Shark czy możliwość transportu na kadłubie okrętów drugiej serii pojemników dno sprzętu operatorów sił specjalnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Południowa flanka zrobiła się strasznie niestabilna w ostatnich latach to dobry zakup.