3 czerwca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu z Oshkosh Defense LLC wieloletniej umowy dotyczącej przebudowy sporej partii kołowych transporterów opancerzonych Stryker do wersji kołowego wozu bojowego Stryker Dragoon.
Wieloletnia umowa ma wartość dochodzącą do 943 mln USD, jednak w momencie podpisania nie uruchomiono finansowania. Zgodnie z komunikatem zamawiającego, prace mają zostać zrealizowana do czerwca 2027 roku, a oferta Oshkosh Defense LLC była jedną z trzech, która wpłynęła w postępowaniu przetargowym. Według US Army, pierwsza transza ma objąć przebudowę 91 pojazdów. Prace przy nich, szczególnie wartość finansowa, mogą pozwolić na określenie, ile Styrkerów przejdzie przebudowę.
Decyzja o zmodernizowaniu kolejnej partii transporterów to wynik dotychczasowych prób wozów Stryker Dragoon w Europie. Pierwsze egzemplarze trafiły do 2. Pułku Kawalerii w 2018 roku i m.in. operowały na polskich poligonach. Główną zmianą, w stosunku do wersji transportera opancerzonego, jest integracja podwozia z bezzałogową wieżą Kongsberg MCRWS wyposażoną w automatyczną armatę Mk 44 Bushmaster II kalibru 30 mm. Propozycja firmy Oshkosh obejmuje bezzałogową wieżę Rafael Advanced Defense Systems Samson, która zostanie wyposażona zamówione przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w maju armaty automatyczne Alliant Techsystems Operations LLC XM813 Bushmaster II.
Jednocześnie zamówienie dużej partii kołowych wozów bojowych Stryker Dragoon wpisuje się w inne decyzje Departamentu Obrony. Mowa przede wszystkim o ogłoszeniu chęci wycofania wszystkich (około 140) wozów M1128 Mobile Gun System, transporterów Stryker uzbrojonych w 105 mm M68A1E4 o gwintowanym przewodzie lufy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu