12 stycznia koncern Saab poinformował o zakończeniu międzyrządowych negocjacji pomiędzy Szwecją oraz Węgrami w sprawie modernizacji wielozadaniowych samolotów bojowych JAS-39C/D Gripen eksploatowanych przez Budapeszt.
Umowa ma pozwolić na doprowadzenie samolotów do konfiguracji MS20 Block 2. Głównym realizatorem prac będzie producent maszyn, czyli właśnie Saab. W ramach prac Gripeny otrzymają modyfikację stacji radiolokacyjnej, która pozwoli na wzrost zasięgu wykrywania oraz śledzenia celów. Dodatkowo otwiera drogę do dalszych modyfikacji w przyszłości. Poza tym unowocześnione zostaną systemy łączności oraz wymiany informacji (m.in. Link 16). Samoloty zostaną także zintegrowane z nowymi wzorami uzbrojenia, w tym: kierowane pociski powietrze-powietrze IRIS-T (już zamówione przez Budapeszt), MBDA Meteor oraz bomby GBU-49. Nowe systemy zastąpią obecnie eksploatowane uzbrojenie (m.in. AIM-9 Sidewinder oraz AIM-120 AMRAAM).
Węgry są jednym z dwóch użytkowników wielozadaniowych samolotów bojowych Saab JAS-39 Gripen należących do NATO. W lutym 2003 roku podpisano umowę dotyczącą leasingu czternastu samolotów – ich dostawy zrealizowano do końca 2007 roku. W ciągu lat były systematycznie modernizowane, a liczba dostarczonych Węgrom samolotów zrosła do piętnastu (w 2015 roku utracono jeden z dwumiejscowych egzemplarzy, w miejsce którego Szwedzi dostarczyli kolejnego Gripena).
Obok zabezpieczenia własnej przestrzeni powietrznej, należące do Sił Powietrznych Węgier JAS-39C/D Gripen odpowiadają za ochronę innych sojuszników NATO. Kontyngent węgierski wykonał jedną turę w ramach misji Baltic NATO Air Policing, a dodatkowo lotnictwo operuje nad Słowenią (we współpracy z Włochami).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu