6 marca Agencja Uzbrojenia poinformowała o podpisaniu umów dotyczących zakupu i dostawy (w latach 2023-2024) partii pironabojów niezbędnych do utrzymania w sprawności technicznej systemów awaryjnych w lotnictwie wojskowym.
W ramach postępowania przetargowego, które ogłoszono w październiku 2022 roku, poszukiwano dostawcy 120 sztuk pironabojów UDP-2-1, 44 sztuk pironabojów PW-35, 34 sztuk pironabojów PK-21FL oraz 50 kompletów ładunków prochowych PZ-AM – cały asortyment jest przeznaczony do zabudowy w układach foteli katapultowych K-36DM na samolotach MiG-29 oraz Su-22 wykorzystywanych w Siłach Powietrznych.
Ostatecznie jedynym podmiotem, który złożył ofertę ostateczną, była spółka Alioth Trading Sp. z o.o. – umowa została zawarta 28 lutego bieżącego roku i ma wartość 4 mln PLN z VAT. Obecnie brak informacji o kraju pochodzenia pironabojów. Poza Rosją asortyment tego typu jest produkowany i oferowany przez producentów z innych państw, m.in. znaną w Polsce (z dostaw nabojów termicznych NT-26 oraz MJU-7A/B) Tara Aerospace AD z Czarnogóry.
W Siłach Powietrznych eksploatacja samolotów Su-22 ma zakończyć się w 2025 roku. Obecnie w linii znajduje się osiemnaście egzemplarzy. Z kolei liczba MiG-ów-29 i ich los są trudne do ustalenia. Wszystkie maszyny zostały przeniesione do 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku (lub znajdują się na przeglądach w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy). Nieoficjalnie, dotychczas eksploatowane w Malborku samoloty, które nie przeszły modyfikacji, są stopniowo wycofywane z eksploatacji i stanowią źródło części zamiennych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu