Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Umowa na obsługę techniczną radarów S1850M odnowiona.

Radar SMART-L MM zainstalowany na fregacie Tromp (F 803) typu De Zeven Provinciën. Fot. Marcin Chała

18 stycznia ministerstwa obrony Francji, Włoch i Wielkiej Brytanii, reprezentowane przez europejską Organizację Jednoczącej Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d'armement) odnowiły umowę z koncernem Thales na obsługę i serwis radarów S1850M.

Podpisana umowa zakłada opiekę techniczną Thalesa nad wspomnianymi systemami radiolokacyjnymi przez okres trzech lat z opcją przedłużenia o kolejne dwa lata.

Radar S1850M to konstrukcja pokrewna z systemem SMART-L (Signaal Multibeam Acquisition Radar for Tracking, L-Band). Jest to opracowany przez firmę Hollandse Signaalapparaten (obecnie Thales Nederland) radar dalekiego zasięgu pracujący w NATO-wskim paśmie D (1-2 GHz). Zdolny jest do wykrywania i śledzenia do 1000 celów powietrznych w tym także tych legitymujących się niską skuteczną powierzchnią odbicia radiolokacyjnego (SPO) w odległości do 220 Mm. Cele o niskim SPO wykrywane są w odległości do 35 Mm.

Wyprodukowano go w liczbie aż 26 sztuk i znacząca większość z tej serii, bo aż 23 egzemplarze, trafiły na okręty służące w siłach morskich państw europejskich. Tym samym S1850M (SMART-L) stał się de facto standardowym NATO-wskim radarem dalekiego zasięgu instalowanym na okrętach. Zainstalowane je na pokładach: francuskich fregat typu Horizont (dwie jednostki w służbie od 2008 roku),  wywodzących się z tego samego programu włoskich niszczycieli typu Orizzonte (dwie jednostki w służbie od 2007 roku), brytyjskich niszczycieli typu Daring (type 45, sześć okrętów w służbie od 2009 roku), brytyjskich lotniskowców typu Queen Elizabeth (dwa okręty eksploatowane od 2017 roku), duńskich fregat typu Iver Huitfeldt (trzy jednostki w służbie od 2011 roku), niemieckich fregat typu Sachsen (typ F 124, trzy okręty od 2003 roku) oraz holenderskich fregat typu De Zeven Provinciën (LCF, cztery okręty w służbie od 2002 roku). Poza europejskimi krajami na montaż tego radaru zdecydowała się także Republika Korei na pokładzie śmigłowcowca Dokdo (LPH 6111) typu Dokdo.

W 2017 roku wprowadzono modyfikację oprogramowania określaną jako Extended Long Range (ELR). Umożliwiła ona zwiększenie zasięgu wykrywania pocisków balistycznych do 2000 km. Zmodyfikowane radary otrzymały oznaczenie SMART-L MM i dotychczas trafiły jedynie na pokład holenderskich fregat typu LCF. W 2018 roku jeden ze zmodernizowanych systemów, zainstalowanych na wieży w miejscowości Hengelo prowincji Overijssel w pobliżu granicy z Niemcami, był w stanie śledzić wystrzelony z Hebrydów w Szkocji pocisk balistyczny. Odległość pomiędzy radarem a pociskiem przekraczała 1500 km, potwierdzając tym samym skuteczność modyfikacji ELR.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc