13 października dowództwo 32. dywizjonu zabezpieczenia sił podwodnych SRS 32 (Submarine Readiness Squadron 32) US Navy poinformowało o zakończeniu prób z bezzałogowym pojazdem podwodnym UUV (Unmanned Underwater Vehicle) operującym z pokładu szturmowego okrętu podwodnego o napędzie atomowym.
Ćwiczenia te odbyły się w dniach od 4 do 8 grudnia i zrealizowano je z pokładu USS Delaware (SSN 791) typu Virginia Block III (w służbie od 4 kwietnia 2020 roku). W ich trakcie załoga okrętu przeprowadziła liczne operacje z wypuszczania i podejmowania UUV typu Yellow Moray (pol. Żółta Murena) poprzez jedną z czterech wyrzutni torpedowych kal. 533,4 mm. Operacje tego typu określane są jako TTL&R (Torpedo Tube Launch and Recovery). W testach tych udział wzięła nie tylko etatowa załoga Delaware, ale i zaokrętowani na pokład specjaliści z: Centrum Badań i rozwoju systemów podwodnych NUWC (Naval Undersea Warfare Center), pierwszego dywizjonu bezzałogowych pojazdów podwodnych UUVRON-1 (Unmanned Undersea Vehicles Squadron ONE), a także członkowie załóg bliźniaczych okrętów USS Indiana (SSN 789, Block III) oraz Oregon (SSN 793, Block IV), których okręty brały już udział w podobnych zadaniach. Wykorzystany w próbach pojazd Yellow Moray jest kolejnym bezzałogowcem z rodziny, opracowanych przez laboratorium OSL (Oceanographic Systems Lab, oddział Instytutu Oceanograficznego Woods Hole) pojazdów REMUS (Remote Environmental Monitoring UnitS) jaki trafił do US Navy.
Pierwszym jest ciągle modyfikowany UUV znany pod nazwą Razorback (bazujący na modelu REMUS 600). Wadą jego pierwszych wersji była konieczność wodowania jedynie z wykorzystaniem zasobnika dla wojsk specjalnych DDS (Dry Deck Shelter), co wymagało postawienia okrętu w dryfie i asysty ze strony nurków. Nad rozwiązaniem tego problemu, w którym bez wątpienia pomogą zakończone testy, pracują specjaliści z koncernów Leidos oraz L3Harris. US Navy wykorzystuje także inną odmianę REMUSA 600 znaną pod nazwą Mk 18 Mod.2 Kingfish. Równolegle z pracami nad UUV zdolnymi do TTL&R, koncern Huntington Ingalls Industries (HII) pracuje nad specjalną kapsułą do przechowywania bezzałogowców na pokładzie okrętu. Nazywana jest SAFECAP (Shock and Fire Enclosure Capsule) i jej zadaniem będzie stały monitoring stanu ogniw pojazdów i powstrzymanie przed ewentualnym wybuchem i rozprzestrzenianiem się ognia w przypadku samozapłonu. Ma to zdecydowanie poprawić bezpieczeństwo załogi i całego okrętu. Niewiele wiadomo na temat parametrów technicznych Żółtej Mureny, standardowy pojazd REMUS 600 legitymuje się z kolei długością 3,25 m, średnicą 324 mm, 240 kg. Konstrukcja aparatu umożliwia jego operowanie na głębokościach do 600 m. W zależności od dokładnej konfiguracji pojazdu jego autonomiczność sięgać może nawet 70 godzin przy prędkości 3 węzłów (prędkość maksymalna to 5 węzłów). Warto wspomnieć, że są to już drugie tego rodzaju ćwiczenia jakie w przeciągu ostatniego miesiąca zrealizowano w US Navy. W dniach 27.11 – 1.12) odbyły się na wodach Oceanu Spokojnego. Wykorzystano wówczas opracowany przez koncern L3Harris pojazd AUV typu Iver4.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu