23 sierpnia Siły Zbrojne Kataru i katarska państwowa firma Barzan Holdings Company podpisały porozumienie, a następnie umowę z turecką firmą Nurol Makina. Umowa dotyczy sprzedaż pojazdów opancerzonych tureckiej firmy do Kataru, gdzie ich użytkownikiem zostaną lokalne siły specjalne. Porozumienie dotyczyło współpracy firmy Barzan Holdings Company przy produkcji pojazdów.
Mają być one dostarczone w dwóch partiach: pierwsza w 2021 r. i druga w 2022 r. Liczba zamówionych pojazdów, ich typy ani wartość umowy nie są znane. Pewną wskazówką są zdjęcia ilustrujące podpisanie dokumentów – tło stanowiły pojazdy opancerzone NMS 4×4 oraz Ejder Yalçın 4×4, więc najprawdopodobniej umowa dotyczy zamówienia właśnie ich.
NMS 4×4 to lekki pojazd opancerzony klasy MRAP (z dnem w kształcie spłaszczonej litery „V”). Pojazd cechuje się modułowym, skalowalnym opancerzeniem, jego konstrukcja umożliwia łatwe przeprowadzanie remontów. Standardowo wyposażony jest w sprzęt łączności radiowej. Dotychczas opracowano osiem różnych wariantów zabudowy, w tym nośnik lekkiego uzbrojenia rakietowego (przeciwlotniczego, przeciwpancernego lub rakiet kierowanych i niekierowanych kal. 70 mm), wóz rozpoznania i nadzoru oraz kilka wersji pojazdów transportowych, zdolnych do przewożenia nawet 7 żołnierzy.
Ejder Yalçın 4×4 to większy i cięższy pojazd, zabierający w odmianie transportowej nawet do 9 żołnierzy. Także on został zaprojektowany z myślą o różnych zastosowaniach, występuje w kilku odmianach transportowych, odmianie przeciwpancernej, przeciwlotniczej, w wariancie nośnika radaru pola walki, wozu dowodzenia i kontroli itd.
(Bartłomiej Kucharski) | Foto: Ministerstwo Obrony Kataru |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu