9 grudnia internetowe wydanie rosyjskiego dziennika „Izwiestia” napisało, że Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zdecydowało o rozbudowaniu dotychczasowych struktur pułków uzbrojonych w samoloty Su-34. Pułki będą od teraz liczyć trzy, a nie jak dotychczas dwa dywizjony. Co więcej, dodatkowo dostarczane samoloty będą wykonane w nowej wersji myśliwsko-bombowej Su-34 NWO.
„Izwiestia” przekazując informację o decyzji Ministerstwa Obrony FR o zwiększeniu liczby dywizjonów (eskadr wg rosyjskiej klasyfikacji) do trzech w każdym pułku Su-34, łączy tę informację z zapowiedzianą nową głęboko zmodernizowaną wersją Su-34M i niejako utożsamia z nią Su-34 NWO. Wydaje się to zbyt daleko idącą konkluzją. „Izwiestia” pisze, że samoloty wersji Su-34 NWO są dostarczane od wiosny tego roku. Także w tej wersji miały być maszyny dostarczone w grudniu, o czym poinformował rosyjski resort obrony, ale bez używania oznaczenia Su-34 NWO. „Izwiestia” napisała, że te samoloty trafiły do 277. Pułku Bombowego z bazy lotniczej Churba w Kraju Chabarowskim. „Izwiestia” twierdzi także, że są to samoloty w wersji Su-34 NWO, co jest wielce prawdopodobne, gdyż w Internecie pojawiły się zdjęcia nowych Su-34 przechodzących obloty techniczne w październiku na lotnisku zakładów lotniczych NAZ (Nowosibirskij awiacyonnyj zawod) produkujących Su-34. Fotografowane w październiku egzemplarze mają być właśnie wersją Su-34 NWO. „Izwiestia” nie rozwija sufiksu NWO, który raczej wskazuje na dostosowanie Su-34 do roli obrony powietrznej (WO – wozdusznaja oborona?). W ubiegłym roku zmieniono klasyfikację samolotów Su-34 z bombowych na myśliwsko-bombowe, aby włączyć je w system obrony powietrznej. Ze zmianą wiąże się też nowa metodologia szkoleń. Su-34 brakuje manewrowości czy szybkości wielozadaniowych myśliwców Su-35S i Su-30SM. Jednak stacja radiolokacyjna W004 zapewniająca jednoczesne śledzenie i zwalczanie celów powierzchniowych i powietrznych, a przez to możliwość użycia przez Su-34 każdego typu pocisku „powietrze–powietrze”, sprawia, że gdy bardziej liczy się zdolność do długotrwałego patrolowania, przystosowany do tankowania w powietrzu Su-34 może być wykorzystany w roli samolotu myśliwskiego (przechwytującego). W rosyjskich realiach oznacza to przede wszystkim obronę północnej części terytorium o rzadkiej sieci lotnisk. Najpewniej Su-34 NWO został też przystosowany do współdziałania z lotnictwem myśliwskim i przechwytującym, wliczając w to systemu wymiany danych taktycznych o celach powietrznych itd. Su-34 NWO ma mieć także zmodyfikowane wyposażenie kabiny pilotów.
Natomiast Su-34M powstaje jako głęboka modernizacja Su-34 w ramach OKR Sycz, polegającym głównie na odmłodzeniu wyposażenia radioelektronicznego samolotu, rozszerzenia możliwości rozpoznawczych poprzez integrację z rozwijanymi od lat zasobnikami rozpoznawczymi UKR (uniwiersalnyj kontiejnier razwiedki w wersjach UKR-OE, UKR-RŁ, UKR-RT), a także zwiększenia nomenklatury uzbrojenia kierowanego o najnowsze wzory bomb i pocisków rakietowych, w tym hipersonicznych. Wracając do tematu trójdywizjonowych pułków Su-34, to nie jest to do końca nowość, przynajmniej organizacyjna. Co najmniej część bombowych pułków Su-34
już jest trójdywizjonowa. Wraz z przezbrajaniem na Su-34 trzeci pułk tworzono ze zmodernizowanych samolotów bombowych Su-24M2, które stały się „wolne” po wprowadzeniu w ich miejsce Su-34. Tak też jest i w przypadku 277. Pułku Bombowego, który składa(ł) się z dwóch dywizjonów Su-34 i jednego Su-24M2. Podkreślanie przez rosyjski resort obrony – który jest źródłem informacji dla „Izwiestii” – formowania kolejnych (trzecich) dywizjonów Su-34 oznacza, że planowane są kolejne zamówienia Su-34(M). Obecnie WKS eksploatuje ponad 130 seryjnych Su-34. W 2020 r. zamówiono kolejne 24 maszyny, o których wówczas mówiono, że będą pierwszymi w wersji Su-34M, ale najwyraźniej teraz dostarczone samoloty to część tego zamówienia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu