20 maja niemiecki holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems poinformował o zawarciu umowy dotyczącej przejęcia brazylijskiej stoczni Oceana. Zakładowi temu powierzono wiodącą rolę w budowie fregat typu Tamandaré dla Marynarki Wojennej Brazylii.
thyssenkrupp Marine Systems z siedzibą w Kilonii podpisał umowę nabycia stoczni Oceana w Itajaí w stanie Santa Catarina. Podmiotem zbywającym jest spółka Aliança S.A., należąca do CBO Group z Rio de Janeiro, lidera w dziedzinie wsparcia technicznego statków sektora offshore i jednego z największych pracodawców wykwalifikowanego personelu morskiego na tamtejszym rynku. Przejęcie odbywa się za pośrednictwem brazylijskiej spółki zależnej thyssenkrupp Marine Systems do Brasil i jest częścią międzynarodowej strategii niemieckiego holdingu. Transakcja musi być jeszcze zatwierdzona przez brazylijskie organy antymonopolowe, jak też oczekiwane jest uprawomocnienie się kontraktu na fregaty, co ma nastąpić w połowie tego roku. Strony uzgodniły, że nie ujawnią ceny zakupu.
Prezes zarządu tkMS, dr Rolf Wirtz, stwierdził, że: „...nawet w tak trudnych czasach, jednomyślnie podążamy naszą ścieżką. Nasz udany biznes eksportowy umożliwia nam utrzymanie i dalszy rozwój naszych możliwości technicznych w Niemczech oraz rozwój firmy. Korzystają z tego wszyscy nasi klienci. W przypadku stoczni Oceana mamy doskonałą infrastrukturę do budowy najnowocześniejszych fregat dla Marynarki Wojennej Brazylii. Stocznia oferuje nam również możliwość przyjmowania kolejnych zamówień. Nie tylko lokalnych, ale także z innych krajów Ameryki Południowej”.
Tamandaré na start
Oceana została wybrana jako preferowana stocznia do budowy czterech fregat (pierwotnie korwet wielozadaniowych) typu Tamandaré dla Marinha do Brasil. 28 marca 2019 r. Ministerstwo Obrony Brazylii poinformowało o rozstrzygnięciu międzynarodowego przetargu mającego wyłonić dostawcę okrętów, w którym zwyciężyło konsorcjum Águas Azuis, którego głównymi partnerami są Embraer Defense & Security, Atech i thyssen krupp Marine Systems. Budowę okrętów powierzono stoczni Oceana. Zakład założono w 2013 r. do produkcji wysokiej jakości statków wsparcia sektora offshore i dobrze nadaje się do dużych projektów. W ciągu najbliższych dwóch lat w związku z programem Tamandaré zostanie zatrudnionych do 800 lokalnych pracowników, co ma niebagatelne znaczenie dla tamtejszej gospodarki.
Platformą fregat będzie projekt korwety wielozadaniowej MEKO A-100 dostosowany do brazylijskich potrzeb. Okręty będą wypierać 3450 ton i mierzyć 107,2×15,95×5,2 m. Napęd będzie się składał z czterech silników wysokoprężnych MAN V12 28/33 o mocy po 5460 kW/7425 KM. Uzbrojenie obejmie: 76 mm armatę automatyczną Leonardo Super Rapido, 40 mm armatę automatyczną Bofors Mk 4, dwa stanowiska FN Herstal Sea Defender z 12,7 mm wkm, pionową wyrzutnię kierowanych pocisków przeciwlotniczych MBDA Sea Ceptor, wyrzutnie kierowanych pocisków przeciwokrętowych MBDA Exocet MM40 Block 1 lub Block 3, dwie 324 mm trzyrurowe wyrzutnie torped lekkich Mk 46, wyrzutnie celów pozornych Terma C-Guard, a lądowisko zostanie dostosowane do śmigłowców ZOP Leonardo Lynx i Lockheed Martin/Sikorsky S-70B Seahawk. Wyposażenie elektroniczne stanowić będą: radar trójwspółrzędny BAE Systems Artisan, system kierowania ogniem Thales STIR 1.2 EO Mk 2, radary wykrywania celów nawodnych i nawigacyjny firmy Raytheon, dwie głowice optoelektroniczne Safran PASEO XLR i sonar kadłubowy Atlas Elektronik ASO 713.
5 marca tego roku w Rio de Janeiro podpisano właściwy kontrakt na budowę czterech fregat typu Tamandaré, które łącznie będą kosztować około 1,6 mld USD. Ich dostawa planowana jest na lata 2025–2028.
(Tomasz Grotnik) | Foto: tkMS |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu