Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Techniczne wodowanie przyszłego USS Enterprise

Fot. Huntington Ingalls Industries

19 listopada amerykańska korporacja stoczniowa Huntington Ingalls Industries poinformowała o technicznym wodowaniu części kadłuba budowanego lotniskowca CVN 80 (przyszłego USS Enterprise).

Jednostka, której proces budowy i montażu odbywa się w zakładzie HII w Newport News musiał zostać przestawiony w suchym doku. Tego typu procedura była wymuszona przez cykl technologiczny – ze względu na realizowaną umowę, która dotyczy budowy dwóch okrętów, stocznia musiała wygospodarować przestrzeń niezbędną do rozpoczęcia prac montażowych przy kolejnej jednostce serii, czyli przyszłemu USS Doris Miller (CVN 81).

Możliwość jednoczesnego montażu w doku sekcji dwóch lotniskowców to wynik modernizacji infrastruktury stoczni, którą realizowano w poprzednim dziesięcioleciu. Obejmowała ona m.in. wydłużenie doku. Co ciekawe, ze względu na planowane ustawienie obu kadłubów, w przyszłości konieczne będzie także techniczne wodowanie przyszłego USS Doris Miller, tak aby możliwe było późniejsze wydokowanie CVN 80.

Proces budowy przyszłego USS Enterprise, który jest trzecią jednostką typu Gerald R. Ford dla US Navy, rozpoczął się w sierpniu 2017 roku. Uroczyste położenie stępki miało miejsce w sierpniu 2022 roku. Z kolei planowane wydokowanie ma mieć miejsce pod koniec 2025 roku. W przypadku zachowania powyższego harmonogramu, wprowadzenie do służby ma nastąpić w 2029 roku.

Obecnie w linii znajduje się jeden lotniskowiec powyższego typu – USS Gerald R. Ford (CVN 78). Kolejny z serii, przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) został wydokowany w październiku 2019 roku, a obecnie prób stoczniowych. Według obecnego harmonogramu, ma wejść do służby w 2025 roku. Dzięki zamówieniu dwóch kolejnych jednostek (CVN 80 i CVN 81) Departament Obrony dokonał istotnych oszczędności budżetowych. To z kolei powoduje, że nie można wykluczyć kontynuacji trendu w przypadku spodziewanego kontraktu na trzecią parę lotniskowców (CVN 82 i CVN 83), których budowa powinna rozpocząć się jeszcze w bieżącym dziesięcioleciu.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc