26 lutego przedstawiciele Turkish Aerospace Industries poinformowali, że do grona eksportowych klientów na system ANKA dołączyły kolejne kraje. Łącznie program uzyskał zamówienia zagraniczne ze strony pięciu państw świata.
Dotychczas wiadomo, że TAI zawarł kontrakty eksportowe na bezzałogowy system ANKA z Tunezją oraz Kazachstanem. W ramach uaktualnionej listy, system (promowany na licznych wystawach przemysłu obronnego) trafi także do Indonezji, Algierii oraz Czadu. Łącznie powyższe państwa zamówiły 24 bezzałogowe statki powietrzne, które wraz z wyposażeniem dodatkowym kosztowały około 500 mln USD. Spośród nich najwięcej zamówiła Indonezja (12 sztuk), a Algieria 10. Wkrótce do grona użytkowników może dołączyć Malezja, której władze zatwierdziły zamówienie od trzech do dziewięciu egzemplarzy (bez podania szczegółów dotyczących liczby naziemnych stacji kierowania oraz uzbrojenia).
Należące do klasy MALE TAI ANKA są eksploatowane w tureckich siłach zbrojnych od 2017 roku. Rok później zrealizowano integrację z uzbrojeniem podwieszanym produkcji lokalnej. Także w 2018 roku BSL ANKA zaczęły być wykorzystywane operacyjnie przez Turcję w działaniach na pograniczu z Syrią. Dotychczas utracono przynajmniej dwa egzemplarze. Pierwsze sukcesy eksportowe, umowa z Tunezją, miały miejsce w marcu 2020 roku. Rok później podpisano także kontrakt z Kazachstanem – co ciekawe, część źródeł wskazuje, że istnieje opcja uruchomienia produkcji licencyjnej w tym kraju, co jest związane z długofalowym zapotrzebowaniem wynoszącym ponad 10 systemów (każdy po trzy egzemplarze).
Napędzany przez silnik Tusaş Engine Industries TEI-PD170 (o mocy 170 KM) ANKA może przebywać w powietrzu przez około 30 godzin. Promień bojowy (ograniczony zasięgiem systemu łączności) wynosi 250 km, a udźwig 350 kg.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu