15 kwietnia Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej poinformowało o pokazie bojowego wozu piechoty ASCOD 2 produkcji General Dynamics European Land Systems. Prezentacja miała związek z postępowaniem, jakie prowadzi Słowacja w związku z planami zastąpienia starych bojowych wozów piechoty m.in. BVP-2.
Podobnie jak miało to miejsce w przypadku prezentacji wozu Rheinmetall Lynx KF41, także pokaz ASCOD-a odbył się na poligonie VTSU (Vojenský technický a skúšobný ústav) Záhorie. W pokazie wzięli udział m.in.: minister obrony Republiki Słowackiej Jaroslav Naď; wiceminister obrony Marian Majer, szef Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej gen. Daniel Zmeko i dyrektor generalny Sekcji Modernizacji Ministerstwa Obrony Republiki Słowackiej Jozef Zekucia.
Podczas prezentacji przedstawiciele GDELS zaprezentowali możliwości techniczne i parametry użytkowe bwp ASCOD 2, w tym także w zakresie mobilności i siły ognia. Poza prezentacją pojazdu, omówione zostały warunki ewentualnego udziału lokalnego przemysłu w produkcji ASCOD-a dla Wojsk Lądowych Republiki Słowackiej, gdyby Bratysława wybrała ten pojazd.
Na razie wiadomo, że Słowacja interesuje się: Lynxem KF41, ASCOD-em 2 i CV90. Z tą ostatnią konstrukcją na dwa dni przed prezentacją zorganizowaną przez GDELS i Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej, słowacka delegacja mogła się zapoznać podczas wizyty w zakładach BAE Systems Hägglunds w Örnsköldsvik. Na czele delegacji stał wiceminister Marian Majer. Poza zapoznaniem się z CV90, słowacka delegacja miała okazję do rozmowy z gen. bryg. Laurą Swaan Wrede, zastępcą dowódcy Wojsk Lądowych Królestwa Szwecji, a także sekretarzem stanu w Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji Janem-Olofem Lindem (tylko online).
Słowacja zamierza kupić co najmniej 164 nowe gąsienicowe bojowe wozy piechoty. Miałyby one trafić do 1. Brygady Zmechanizowanej (11., 12. i 13. bataliony otrzymają po 51 pojazdów, zaś batalion czołgów dziewięć) i batalionu logistycznego (dwa). Wiadomo, że bwp miałyby zostać zakupione w co najmniej siedmiu różnych wersjach czy odmianach. Wartość całego programu może sięgnąć 1,5 mld EUR, z czego do 2030 r. Słowacja planuje wydać 450 mln EUR. Docelowo planowany jest zakup większej liczby pojazdów, bowiem w Przeglądzie Obronnym z 2020 r. w wykazie perspektywicznego uzbrojenia zapisano także sześć gąsienicowych wozów rozpoznawczych BPsVI (które z czasem trzeba będzie zastąpić nowym wozem) i 34 „bojowe wozy opancerzone” w czterech wersjach, które miałyby stanowić jeden z elementów uzbrojenia batalionu inżynieryjnego. Oznacza to, że docelowo Słowacja może kupić nawet 204 pojazdy na tym samym podwoziu gąsienicowym. Wymagania stawiane przed przyszłym słowackim bojowym wozem piechoty są niejawne. Poza nowymi bwp, ciężka brygada słowackich wojsk lądowych miałaby otrzymać również nowe czołgi.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Szkoda że Borsuk nie gotowy, poza tym by rywalizować z tymi pojazdami potrzebujemy cieżkiego dobrze opancerzonego Borsuka nie lekkiego pływaka.
Ciekawe czy my zdążymy wprowadzać pierwsze Borsuki na wyposażenie czy też Słowacy nas wyprzedzą że swoim programem modernizacji swoich bwp.
Na miejscu naszych decydentów przyspieszył bym program nowego MBT Wilk rozpoczynając poważne negocjacje z Koreą Południową a także min. ze Słowacją dotyczące planów produkcji w Polsce czołgów na licencji dla kilku krajów a efekt skali dałby więcej korzyści.
HSW nie powinna czekać na nasze wojsko tylko zaproponować Słowacji współpracę w konstrukcji i budowie ciężkiego BWP na bazie Borsuka.
Powiem krótko: wygra Lynx. Nie dlatego, że najlepszy, ale dlatego, że Niemcy dadzą największy offset.