7 sierpnia Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec poinformowało o rozpoczęciu szkolenia spadochronowego z wykorzystaniem lekkich samolotów transportowych PZL Mielec M-28 Skytruck, które w powyższej roli zastępują większe (i droższe) C-160 oraz A400M.
Dwa samoloty M-28 Skytruck zostały wyleasingowane na okres czterech lat – stanowią one własność prywatnej firmy, a pilotami są osoby cywilne. Operatorem, według komunikatu, jest firma z Magdeburga, prawdopodobnie MD Skydive, która od kilku lat starała się zainteresować federalny urząd zamówień wojskowych tego typu usługą.
Pierwsze ćwiczenia z wykorzystaniem samolotów zrealizowano w dniach 10-14 lipca, kiedy skakali z nich żołnierze 26. Pułku Powietrzno-Desantowego. Ważnym atutem konstrukcji, która budzi uznanie żołnierzy, jest rampa ogonowa, która jest bezpieczniejsza niż boczne drzwi desantowe. Dzięki temu skoczkowie mogą także korzystać z dowolnej metody otwarcia spadochronów.
Obecnie jeden z samolotów lata jeszcze z tymczasową rejestracją SP-DGO – został oblatany na początku 2015 roku i ma numer seryjny AJE 00345. Natomiast drugi nosił SP-DGU (oblatany w lutym 2015 roku), a obecnie figuruje pod rejestracją D-CPDB.
(ŁP) | Foto: Bundeswehr |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu