Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Skylark 3 z napędem hybrydowym debiutuje w Singapurze

Skylark 3 Hybrid posiada dwa silniki – spalinowy zamontowany na przodzie kadłuba i elektryczny ze śmigłem pchającym. Fot. Elbit Systems

Podczas odbywającego się w Singapurze w dniach 14–18 lutego salonu lotniczego „Singapore Air Show 2022” firma Elbit Systems po raz pierwszy zaprezentowała dron Skylark 3 w wersji z napędem hybrydowym.

Skylark 3 w wersji podstawowej to mały, taktyczny, powietrzny system bezzałogowy (STUAS – Small Tactical Unmanned Aerial Systems). Izraelska firma Elbit Systems po raz pierwszy zaprezentowała go w lutym 2016 r., ujawniając informację o pierwszym kontrakcie na jego zakup. Skylark 3 ma rozpiętość 4,8 m i maksymalną masę startową w granicach 48 kg. Wyposażony jest w spalinowy silnik tłokowy napędzający zmontowane na przodzie dwułopatowe śmigło. Skylark 3 może przenosić ładunki o masie do 10 kg. Startuje z pneumatycznej wyrzutni naziemnej (jednoosiowej przyczepy), którą można również montować na pojazdach kołowych. Po wykonaniu zadania dron ląduje na spadochronie w wyznaczonej lokalizacji. Zasięg Skylark 3 wynosi ponad 100 km, a pułap operacyjny to 4600 m. Dron może utrzymywać się w powietrzu do 6 godzin. Poprzez naziemną stację kontroli można operować dwoma dronami w jednym czasie.

Dron Skylark 3 Hybrid na wyrzutni pneumatycznej. Fot. Elbit Systems

Wersja hybrydowa – Skylark 3 Hybrid – została wyposażona w dwa silniki. Na przodzie kadłuba znajduje się spalinowy silnik tłokowy, natomiast w zakończeniu zamontowano silnik elektryczny napędzający dwułopatowe śmigło pchające. Według producenta dron może być wyposażony zamiennie w drugi silnik elektryczny, instalowany w miejsce tłokowego, chociaż zmniejsza się wówczas jego zasięg i długotrwałość lotu. Skylark 3 Hybrid posiada takie same wymiary jak wersja podstawowa, przy czym jest o osiem kilogramów cięższy. Jego maksymalny zasięg wynosi 120 km, pułap to 3700 m, i może przenosić ładunki o masie do 50 kg. Pod przednią częścią kadłuba standardowo zamontowano kulistą głowicą optoelektroniczną. Zamiennie dron może też przenosić inne wyposażenie takie jak np. systemy zwiadu elektronicznego i komunikacyjnego (ELINT i COMINT), czy system wywiadowczy typu WAMI (Wide-Area Motion Imagery).

Zastosowanie dwóch silników i napędu hybrydowego pozwoliło na znaczne zwiększenie długotrwałości lotu drona, która wzrosła do 18 godzin. Podczas lotu obydwa silniki mogą być używane zamiennie, co pozwala na oszczędzanie zarówno paliwa jak i baterii. Lot realizowany wyłącznie na silniku elektrycznym zmniejsza emisję cieplną oraz dźwiękową drona. Skylark 3 Hybrid może w takim trybie skrycie operować nad celem, czy rejonem zainteresowania.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc