Podczas odbywającego się w Singapurze w dniach 14–18 lutego salonu lotniczego „Singapore Air Show 2022” firma Elbit Systems po raz pierwszy zaprezentowała dron Skylark 3 w wersji z napędem hybrydowym.
Skylark 3 w wersji podstawowej to mały, taktyczny, powietrzny system bezzałogowy (STUAS – Small Tactical Unmanned Aerial Systems). Izraelska firma Elbit Systems po raz pierwszy zaprezentowała go w lutym 2016 r., ujawniając informację o pierwszym kontrakcie na jego zakup. Skylark 3 ma rozpiętość 4,8 m i maksymalną masę startową w granicach 48 kg. Wyposażony jest w spalinowy silnik tłokowy napędzający zmontowane na przodzie dwułopatowe śmigło. Skylark 3 może przenosić ładunki o masie do 10 kg. Startuje z pneumatycznej wyrzutni naziemnej (jednoosiowej przyczepy), którą można również montować na pojazdach kołowych. Po wykonaniu zadania dron ląduje na spadochronie w wyznaczonej lokalizacji. Zasięg Skylark 3 wynosi ponad 100 km, a pułap operacyjny to 4600 m. Dron może utrzymywać się w powietrzu do 6 godzin. Poprzez naziemną stację kontroli można operować dwoma dronami w jednym czasie.
Wersja hybrydowa – Skylark 3 Hybrid – została wyposażona w dwa silniki. Na przodzie kadłuba znajduje się spalinowy silnik tłokowy, natomiast w zakończeniu zamontowano silnik elektryczny napędzający dwułopatowe śmigło pchające. Według producenta dron może być wyposażony zamiennie w drugi silnik elektryczny, instalowany w miejsce tłokowego, chociaż zmniejsza się wówczas jego zasięg i długotrwałość lotu. Skylark 3 Hybrid posiada takie same wymiary jak wersja podstawowa, przy czym jest o osiem kilogramów cięższy. Jego maksymalny zasięg wynosi 120 km, pułap to 3700 m, i może przenosić ładunki o masie do 50 kg. Pod przednią częścią kadłuba standardowo zamontowano kulistą głowicą optoelektroniczną. Zamiennie dron może też przenosić inne wyposażenie takie jak np. systemy zwiadu elektronicznego i komunikacyjnego (ELINT i COMINT), czy system wywiadowczy typu WAMI (Wide-Area Motion Imagery).
Zastosowanie dwóch silników i napędu hybrydowego pozwoliło na znaczne zwiększenie długotrwałości lotu drona, która wzrosła do 18 godzin. Podczas lotu obydwa silniki mogą być używane zamiennie, co pozwala na oszczędzanie zarówno paliwa jak i baterii. Lot realizowany wyłącznie na silniku elektrycznym zmniejsza emisję cieplną oraz dźwiękową drona. Skylark 3 Hybrid może w takim trybie skrycie operować nad celem, czy rejonem zainteresowania.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu