14 maja koncern Boeing poinformował o dostarczeniu US Navy setnego egzemplarza samolotu patrolowego bazowania lądowego P-8A Poseidon. Powyższa informacja była także okazją do małego podsumowania programu, który jest obecnie dominatorem w powyższym segmencie globalnego rynku.
Jak podaje producent, dotychczas flota samolotów P-8 Poseidon wylatała blisko 300 tys. godzin. Poza US Navy Boeing dostarcza maszyny klientom eksportowym - łącznie produkcja eksportowa objęła dwanaście egzemplarzy dla Australii (gdzie zastąpiły P-3C Orion), dwa P-8A do Wielkiej Brytanii (gdzie pozwalają na odbudowę potencjału utraconego po wycofaniu samolotów BAE Systems Nimrod, łącznie Londyn odbierze dziewięć sztuk), a także osiem do Indii (reprezentują wersję P-8I Neptune, a obecnie rozpoczynają się odbiory kolejnych czterech sztuk). Dodatkowo Boeing otrzymał już zamówienia na produkcję samolotów dla kolejnych klientów eksportowych – Norwegii, Nowej Zelandii oraz Republiki Korei.
Jak odnotowano, US Navy odebrała już sto P-8A Poseidon. W powyższej liczbie znajduje się 94 egzemplarzy seryjnych oraz sześć przedseryjnych, które służą do prób i certyfikacji nowych rozwiązań. Poseidony zastąpiły w linii samoloty Lockheed Martin P-3 Orion. W ich konstrukcji wykorzystano rozwiązania rynku cywilnego - bazą konstrukcyjną jest bowiem popularna rodzina maszyn pasażerskich średniego zasięgu Boeing 737NG.
Obecnie producent wraz z administracją federalną prowadzi działania marketingowe w innych częściach świata. Wśród potencjalnych kierunków wymienia się Arabię Saudyjską oraz państwa NATO.
(Łukasz Pacholski) | Foto: US Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu