8 grudnia Inspektorat Uzbrojenia poinformował o uruchomieniu negocjacji z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT S.A. w celu wydłużenia umowy dotyczącej czarteru dwóch samolotów pasażerskich Emraer ERJ-175, które służą do transportu ważnych osobistości.
Szacowana wartość umowy może wynieść 99 mln złotych bez VAT, jednak dokładna wartość zostanie podana w momencie podpisania. Ma ona obowiązywać do końca 2021 roku. Będzie to kolejna usługa, obecnie przewoźnik wykonuje ją na bazie kontraktu zawartego w grudniu 2018 roku i obowiązującego do końca bieżącego roku. Powodem wydłużenia potrzeby czarterowania samolotów od PLL LOT jest opóźnienie w procesie dostaw pary Boeingów BBJ2 (VIPowska wersja 737-800), które miały trafić do Polski do końca 2020 roku. To zaś jest wynikiem panującej na świecie pandemii Covid-19, według koncernu Boeing dostawa ma zostać zrealizowana nie wcześniej niż w marcu 2021 roku. Dodatkowo potrzeba wydłużenia eksploatacji Embraerów jest wynikiem opóźnień w procesie testów i szkolenia (z udziałem podmiotów ze Stanów Zjednoczonych, Francji, Szwecji i Polski).
Para samolotów pasażerskich Embraer ERJ-175 (o rejestracji SP-LIG i SP-LIH) są wykorzystywane do realizacji usług przewozu rządowych VIP od połowy 2010 roku. Wraz z zamówieniem przez Ministerstwo Obrony Narodowej nowych maszyn dla 1. Bazy Lotnictwa Transportowego ich rola miała ulegać stopniowemu zmniejszeniu, szczególnie po dostawach zamówionego sprzętu (pary dyspozycyjnych Gulfstream G550 w 2017 roku oraz pierwszego “tymczasowego” 737-800, który przybył do Warszawy w listopadzie 2017 roku). Te pierwsze osiągnęły gotowość do lotów o statusie HEAD w sierpniu 2018 roku.
Nie można wykluczyć, że dalsza eksploatacja VIPowskich ERJ-175 ma na celu ograniczenie użycia G550 w zadaniach lotów na terenie Europy, szczególnie w przypadku podróży większych delegacji - głównym ograniczeniem G550 jest bowiem konfiguracja wnętrza, która umożliwia zabranie niewielkiej liczby ważnych pasażerów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Oby jak najkrócej tego patologicznego rozwiązania, po to kupiliśmy G-550 i BBJ2, to powinno na jakieś ćwierć wieku załatwić loty VIP na normalnym poziomie.