8 maja Boeing poinformował o zakończeniu montażu ostatecznego pierwszego egzemplarza wielozadaniowego samolotu bojowego F/A-18F Super Hornet Block III. Obecnie maszyny tego wariantu są budowane na zamówienie US Navy oraz Kuwejtu.
Pierwszy egzemplarz nosi numer seryjny F287 i w ciągu najbliższych tygodni zostanie dostarczony Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych. Jego pierwszym przydziałem, podobnie jak drugiej maszyny tej odmiany, będzie ośrodek badawczo-rozwojowy lotnictwa morskiego w Patuxent River i eskadra doświadczalna VX-23. Jej personel dokona oceny rozwiązań wprowadzonych w wersji Block III oraz przeprowadzi proces modyfikacji procedur eksploatacyjno-szkoleniowych dla F/A-18E/F Super Hornet.
Obecnie Boeing realizuje wieloletni kontrakt na budowę 78 samolotów Block III dla US Navy. Dodatkowo prowadzi proces budowy pierwszych maszyn dla drugiego klienta eksportowego, Kuwejtu, który zamówił 28 sztuk. Trzecim użytkownikiem spoza Stanów Zjednoczonych może być Republika Federalna Niemiec, której resort obrony ogłosił plan zakupu 30 wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet Block III oraz 15 maszyn przełamania obrony przeciwlotniczej E/A-18G Growler - mają stanowić część programu zastępowania w Luftwaffe samolotów Panavia Tornado. Poza tym producent wraz z administracją federalną prowadzi działania marketingowe w takich państwach jak Finlandia, Kanada, Malezja czy Szwajcaria.
Samoloty w wersji Block III otrzymały wzmocnioną strukturę kadłuba, której resurs wynosi 10 tys. Godzin. Dodatkowo zmiany objęły nowe wyposażenie kabiny pilotów, gdzie zabudowano wielofunkcyjne wyświetlacze ciekłokrystaliczne o dużej przekątnej ekranu, pojawiła się możliwość montażu konforemnych zbiorników paliwa, zastosowano nowe komputery i środki łączności, a także zastosowano nowe technologie ograniczające skuteczną powierzchnię odbicia radiolokacyjnego.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu