23 maja grupa przemysłowa Rheinmetall AG poinformowała o zawarciu kontraktu z koncernem BAE Systems na dostawę podwozi do 155 mm armatohaubic samobieżnych Archer.
Zamawiającym jest spółka BAE Systems Bofors AB, będąca producentem armatohaubic samobieżnych Archer (także jako FH77BW L52, przy czym to oznaczenie wersji wykorzystującej podwozie wozidła Volvo Construction Equipment A30D). Na mocy umowy Rheinmetall MAN Military Vehicles dostarczy 48 samochodów ciężarowych HX 8×8 z opancerzonymi kabinami. Wartość umowy wynosi 71 mln EUR, zaś rozpoczęcie dostaw zaplanowano na trzeci kwartał tego roku, a ich zakończenie na koniec 2027 r. Umowa obejmuje również usługi serwisowo-remontowe. Co ciekawe, o zawarciu umowy poinformowano z dużym opóźnieniem, zamówienie zostało bowiem złożone jeszcze w marcu br. Szwecja zamówiła Achery w nowej odmianie we wrześniu 2023 r., a umowa na dostawę 48 dział ma wartość ok. pół miliarda dolarów.
Same podwozia rodziny HX 2 zostały specjalnie przystosowane do nowej roli, m.in. poprzez wzmocnienia na falę ciśnienia wytwarzaną podczas strzału. Dotyczy to w szczególności modyfikacji w obrębie kabiny. Zmiana podwozia oznacza dla szwedzkich wojsk lądowych uproszczenie logistyki ‒ mimo, że zrezygnowano z podwozia rodzimej firmy Volvo, wdrożenie podwozia produkcji RMMV uprości obsługę techniczną armatohaubic samobieżnych, bowiem pokrewne pojazdy są już używane przez Szwedzkie Siły Zbrojne, m.in. jako nośniki elementów rakietowego systemu przeciwlotniczego Patriot.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu