27 grudnia Ministerstwo Obrony Republiki Korei zatwierdziło projekt zakupu nowych ciężkich śmigłowców transportowych, które mają zastąpić obecnie eksploatowane Boeing CH-47D Chinook. Ze względów operacyjnych, procedura ma charakter pilny i ma zostać zrealizowana do końca 2028 roku.
Zatwierdzony projekt otwiera drogę do ogłoszenia międzynarodowego przetargu – w przeciwieństwie do innych programów modernizacyjnych, władze w Seulu nie planują budowy konstrukcji tej klasy siłami lokalnego przemysłu lotniczego, lecz zakupią gotową konstrukcję od dostawcy zagranicznego. Nie jest żadnym zaskoczeniem, że najprawdopodobniej w rywalizacji znajdzie się jedynie dwóch producentów: Boeing (CH-47F Chinook Block II) i Lockheed Martin (CH-53K King Stallion). Program ma budżet w granicach 1,2 mld USD – taka kwota może pozwolić na zakup około 12-18 wiropłatów nowego typu.
Siły zbrojne Republiki Korei eksploatują obecnie około 43 śmigłowce Boeing CH-47D Chinook. Większość z nich (34) znajdują się w strukturach lotnictwa wojsk lądowych, a pozostałe w konfiguracji wsparcia sił specjalnych oraz CSAR w Siłach Powietrznych. Ich dostawy zrealizowano w latach 1988-1998. Dotychczas Koreańczycy utracili jeden egzemplarz.
Ciężkie śmigłowce transportowe mają stanowić uzupełnienie potencjału lotnictwa wojsk lądowych, które systematycznie otrzymuje nowe partie wielozadaniowych KAI KUH-1 Surion. Dla obu producentów ciężkich maszyn (Boeing oraz Lockheed Martin) będzie to kolejne starcie na rynkach eksportowych – w bieżącym roku CH-53K King Stallion odniósł pierwszy sukces, Izrael zakupi około dwunastu egzemplarzy. Poza Republiką Korei, drugim miejscem marketingowego starcia będzie Republika Federalna Niemiec, gdzie w przyszłym roku spodziewane jest ogłoszenie nowego przetargu na 40-60 śmigłowców tej klasy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu