19 października Ministerstwo Obrony Republiki Korei, podczas wystawy ADEX 2023, potwierdziło wcześniejsze deklaracje o planowanym zakupie partii ciężkich śmigłowców transportowych, które miałyby trafić na wyposażenie sił specjalnych tego kraju.
Jak wskazuje agencja DAPA, mowa o potrzebie zakupu osiemnastu wiropłatów, które mają służyć do przerzutu jednostek specjalnych, a także stanowić element krajowego systemu ratownictwa bojowego CSAR. Wymagania zostały zatwierdzone w kwietniu, obecnie oczekuje się na uruchomienie postępowania przetargowego, w którym najprawdopodobniej będzie uczestniczyć dwóch amerykańskich producentów – Boeing (CH-47F Chinook) oraz Lockheed Martin (CH-53K King Stallion). Nowe wiropłaty zastąpią obecnie eksploatowane UH-60P Black Hawk (około dziesięciu sztuk) oraz CH-47D Chinook.
Biorąc pod uwagę fakt, że Koreańczycy zamówili już osiemnaście nowych CH-47F Chinook, na potrzeby wojsk lądowych, przewagę może mieć Boeing. Należy jednak pamiętać, że konfiguracja specjalna (MH-47G) może nie być dostępna klientom eksportowym (podobnie jak w przypadku HH-60W Jolly Green II).
Z całą pewnością potrzeby Republiki Korei będą ważne dla programu CH-53K King Stallion. Już w czerwcu bieżącego roku przedstawiciele korporacji Lockheed Martin wskazali, że Republika Korei może być jednym z potencjalnych kierunków działań marketingowych. Obecnie powyższa konstrukcja może pochwalić się jedynie jednym kontraktem eksportowym – Izrael. Dodatkowo CH-53K King Stallion przegrał ważne postępowanie w Republice Federalnej Niemiec.
Ze względu na niewielkie zapotrzebowanie, władze Republiki Korei zdecydowały się na poszukiwanie nowych ciężkich śmigłowców transportowych poza granicami kraju. Jednymi producentami, w świecie zachodnim, maszyn tej klasy są Boeing (CH-47F Chinook) oraz Lockheed Martin (CH-53K King Stallion).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu