15 maja koncern Leonardo, będący właścicielem zakładów WSK PZL Świdnik S.A., opublikował stanowisko dotyczące powyższego podmiotu, który wobec obecnej sytuacji gospodarczej znalazł się w pozycji wymuszającej ograniczenie zatrudnienia.
Według oświadczenia, los świdnickich zakładów rysuje się pozytywnie, gdyż Leonardo ma solidny plan na przyszłość - ma to związek, m.in. z realizacją dotychczasowych i nowych umów dotyczących produkcji śmigłowców (w których wkład ma zakład w Świdniku). Najważniejszym elementem oświadczenia jest jednak inna kwestia, etap cyklu życia, schyłkowość i niemożność utrzymania floty śmigłowców Sokół w perspektywie średnio- i długoterminowej przy ograniczeniach wydajności przemysłowej, wymaga nowego rozwiązania, aby utrzymać Polskę na czele technologii wiropłatów. Powyższy zapis jest kolejnym sygnałem, że program modernizacji wiropłatów W-3 Sokół do standardu W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki) zostanie zarzucony na rzecz nowego rozwiązania, czyli zakupu nowego typu wiropłata (ze znacznym udziałem zakładów WSK PZL Świdnik S.A.). Najważniejszym powodem tego planu są koszty przebudowy Sokołów, wynikające z potrzeby przebudowy układu napędowego, który obecnie stanowi piętę Achillesową konstrukcji.
Według komunikatu koncern Leonardo, poprzez WSK PZL Świdnik S.A. złożył odpowiednią propozycję Ministerstwu Obrony Narodowej. Nieoficjalnie mowa o opcji przekierowaniu funduszy zaplanowanych na modernizację Sokołów, a także planowanych środków, które przy okazji miały zostać wygospodarowane na (zbliżające się) remonty główne maszyn. Takie rozwiązanie umożliwiłoby rozpoczęcie procesu wymiany sprzętowej jeszcze w pierwszej połowie obecnego dziesięciolecia. Według dostępnych informacji, najstarsze Sokoły i Anakondy powinny służyć (po remontach głównych i pracach obsługowych) przynajmniej do 2030 roku.
Obecnie koncern Leonardo realizuje kontrakt na cztery wielozadaniowe śmigłowce AW101, które mają trafić do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dodatkowo uczestniczy (nie ukrywając, że w roli faworyta) w dialogu technicznym programu Kondor, zakładającym zakup od czterech do ośmiu wielozadaniowych śmigłowców pokładowych dla lotnictwa morskiego. Poza tym będzie, z dużą dozą prawdopodobieństwa, jednym z kluczowych podmiotów zaangażowanych w dialog techniczny programu Perkoz dotyczący zakupu do 32 wielozadaniowych śmigłowców dla zastąpienia obecnie eksploatowanych Mi-2 oraz części W-3 Sokół. Obok zastąpienia pozostałych Sokołów i Anakond przez nową konstrukcję, Leonardo promuje w Polsce także swoje rozwiązania związane z programem śmigłowca szturmowego Kruk, który ma zastąpić obecnie eksploatowane Mi-24D/W.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu