8 czerwca dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych poinformowało, że prototyp ciężkiego śmigłowca transportowego Lockheed Martin CH-53K King Stallion wykonał swój ostatni lot.
Ogółem maszyna, w ciągu ośmiu lat, zrealizowała nalot 753 godzin. Dodatkowo była wykorzystywana do prób naziemnych, które obejmowały 214 godzin testów różnego typu. Po wycofaniu z lotów i prób naziemnych nową rolą śmigłowca będzie naziemna pomoc szkoleniowa dla personelu obsługi technicznej.
Dotychczas Departament Obrony zamówił 37 seryjnych CH-53K (w tym cztery pierwsze dla Izraela) spośród których dostarczono ponad dziesięć sztuk. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest zakończenie rozbudowy zakładów montażu ostatecznego, co ma umożliwić podniesienie tempa dostaw do 24 King Stallionów rocznie. Dodatkowo wkrótce może dojść do zawarcia wieloletniej umowy produkcyjnej. Tylko dla Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych zaplanowano zamówienie około 200 CH-53K. Pozwoli to za zastąpienie eksploatowanych CH-53E Super Stallion, które były intensywnie wykorzystywane w czasie działań operacyjnych w bieżącym wieku.
Obecnie producent oraz administracja federalna prowadzą działania, które mogą zaowocować sprzedażą eksportową. Rozmowy prowadzone są z kilkoma krajami Azji dalekowschodniej. Co ciekawe, innym kierunkiem może być także Szwajcaria.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu