Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Próby morskie szpitala modułowego

Przyszły USNS Cody (T-EPF 14) opuszcza port w Mobile w stanie Alabama w celu odbycia prób morskich na wodach Zatoki Meksykańskiej. Fot. Military Sealift Command

15 lipca w bazie Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych Joint Expeditionary Base Little Creek–Fort Story (JEBLC-FS) w Virginia Beach w stanie Wirginia rozpoczęto próby morskie pierwszego ekspedycyjnego, modułowego systemu medycznego (EMU, Expeditionary Medical Unit) opracowanego na potrzeby US Navy.

EMU to rewolucyjny system wsparcia medycznego zaprojektowanego do realizacji zadań na poziomie Role 2 Enhanced (R2e), co oznacza zdolność do realizacji m.in.: intensywnej terapii, a także intensywnej opieki medycznej. EMU zapewnia także odpowiedni poziom usług z dziedziny radioterapii, farmacji, opieki dentystycznej, badań laboratoryjnych oraz zabiegi mające na celu kontrolę i nadzór nad żołnierzami cierpiącymi na zespół stresu pourazowego. EMU wraz zapasami środków i materiałów medycznych, niezbędnymi do optymalnego funkcjonowania transportowane są w 10 standardowych kontenerach 20-stopowych (TEU), wyposażonych w systemy kontroli środowiskowej. Oznacza to, że mogą w nich być długotrwale przechowywane także produkty sterylne.

Dzięki wykorzystanej modułowej koncepcji EMU zdecydowanie zwiększy możliwości udzielania szerokiego spektrum pomocy medycznej na małych jednostkach US Navy. Warto bowiem pamiętać, że aktualnie takową pomoc mogą świadczyć jedynie największe amerykańskie okręty w tym: desantowe i lotniskowce.

Wspomniane próby realizowane są na pokładzie szybkiego katamaranu transportowego USNS Cody (T-EPF 14) typu Spearhead Flight II i potrwają do 26 lipca. USNS Cody jest 14. jednostką tego typu ogólnie, ale pierwszą zbudowaną w ramach drugiej transzy, która charakteryzuje się m.in. zwiększonymi możliwościami medycznymi. Podobnie jak wszystkie pozostałe jednostki typu EPF (Expeditionary Fast Transport), także i Cody zbudowany został w stoczni Austal USA w Mobile w stanie Alabama. Zamówienie na jego budowę złożone zostało 25 marca 2019 roku, stępkę położono 26 stycznia 2022 roku (https://zbiam.pl/stepka-szybkiego-okretu-transportowego-usns-cody), a jednostkę ochrzczono 25 lutego 2023 (https://zbiam.pl/szybki-plywajacy-szpital-dla-us-navy). Wodowane miało miejsce niecały miesiąc później bo 20 marca 2023 roku, a przekazanie US Navy zrealizowano 11 stycznia bieżącego roku.

Wszystkie katamarany typu Spearhead wykonane są całkowicie ze stopów aluminium. Cody legitymuje się wypornością pełną 2500 ton, przy wymiarach 103x28,5x3,83 m. Układ napędowy składa się z czterech szybkoobrotowych silników wysokoprężnych MTU 20V8000 M71L o mocy po 9100 kW (przy pełnej mocy każdy silnik spala 2072 litry paliwa na godzinę rejsu), które poprzez cztery przekładnie redukcyjne ZF 60000NR2H napędzają cztery pędniki wodnostrumieniowe Wartsila WLD 1400 SR. Umożliwia to uzyskanie prędkości maksymalnej do 43 węzłów. Zapas paliwa umożliwia przebycie do 1200 Mm przy 35 węzłach. Na rufie znajduje się lądowisko o wymiarach i wytrzymałości wystarczającej do przyjęcia pojedynczego śmigłowca typu Sikorsky CH-53K King Stallion lub przemiennopłata Bell-Boeing V-22 Osprey. Znajdujący się w rufowej części jednostki, między innymi pod lądowiskiem dla śmigłowca, pokład misyjny ma powierzchnię użyteczną 1863 m2 (na całej powierzchni wysokość wynosi 4,75 m) i dostęp do niego jest ułatwiony dzięki opuszczanej rampie ładunkowej na prawej burcie. Wytrzymałość pokładu oraz wspomnianej rampy umożliwia przyjęcie najciężej nawet techniki wojskowej jak np. czołgi podstawowe M1 Abrams. Stała załoga składa się z 42 osób, które do swojej dyspozycji mają dwie kabiny jednoosobowe, sześć dwuosobowych oraz siedem czteroosobowych.

Aktualnie w stoczni Austal USA w różnej fazie budowy znajdują się dwie kolejne jednostki typu EPF Flight II, przyszłe USNS Point Loma (T-EPF 15, stępkę położono 27 czerwca 2023 roku) oraz T-EPF 16 (dla którego jeszcze nie wybrano nazwy). O ile jednostki budowane w ramach drugiej transzy charakteryzują się zwiększonymi możliwościami zapewnienia pomocy medycznej, tak w styczniu 2023 roku US Navy ogłosiło że w ramach budżetu na 2023 rok zamówione zostały trzy zmodyfikowane jednostki tego typu, które przeklasyfikowane zostały oficjalnie na ekspedycyjne jednostki medyczne (EMS, Expeditionary Medical Ships). Sekretarz marynarki Carlos Del Toro ogłosił że pierwsze dwie jednostki otrzymają swoje nazwy na cześć ośrodków medycznych US Navy tj. Bethesda (T-EMS-1) oraz Balboa (T-EMS-2).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc